صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اندرابی: طالبان به جنگجویان پاکستانی شناسنامه می‌دهند

یک مقام حکومت پیشین، طالبان را متهم می‌کند که برای پنهان نگه‌داشتن روابط خود با گروه‌های تروریستی، به اعضای این گروه‌ها شناسنامه می‌دهند. پیش‌تر واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته بود که طی چهار ماه هزاران جنگجو از پاکستان به افغانستان آمده تا قدرت طالبان را تقویت نمایند.

یک مقام حکومت پیشین، طالبان را متهم می‌کند که برای پنهان نگه‌داشتن روابط خود با گروه‌های تروریستی، به اعضای این گروه‌ها شناسنامه می‌دهند. پیش‌تر واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته بود که طی چهار ماه هزاران جنگجو از پاکستان به افغانستان آمده تا قدرت طالبان را تقویت نمایند.

پیک‌آفتاب: واشنگتن‌پست در مقاله‌ی تازه‌ای افشا کرده که هزاران جنگجو به خواست فرماندهان ارشد طالبان از پاکستان به افغانستان آمده تا نیروهای نظامی آن‌ها را تقویت نمایند. به نوشته واشنگتن‌پست، رهبران ارشد طالبان از جنگجویان، پناهندگان افغانستانی مقیم پاکستان و طالبان مدارس دینی در پاکستان خواسته‌اند که به افغانستان بیایند تا به این گروه در تامین امنیت کمک نمایند.

مقاله می‌افزاید که اعضای طالبان اغلب در مدارس دینی پاکستان تعلیم می‌بینند و نگاه رادیکال‌تری نسبت به قضایا دارند و این مدارس در تقویت نیروهای طالبان در طی سالیان گذشته نیز موثر بوده است.

از جانب دیگر، واشنگتن‌پست می‌گوید که رهبران طالبان گفته‌اند که پیشرفت غیرمنتظره آن‌ها در تابستان امسال باعث شده تا نیاز به جذب جنگجویان بیشتری پیدا کنند.

واشنگتن‌پست در این مقاله می‌گوید که طالبان حدود 75 هزار جنگجو در صفوف خود دارند. به گفته فرماندهان طالبان، تعدادی نیروهایی که به تازگی از پاکستان به آن‌ها پیوسته‌اند بین پنج تا ده هزار نفر است که 10 برابر بیش‌تر از میانگین جنگجویانی است که در 20 سال گذشته در یک فصل جنگی به افغانستان می‌آمدند.

پیش از این؛ امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان ویدیویی را همرسانی کرده بود که گویا نیروهای ویژه پاکستان در پنجشیر حضور دارد و طالبان را کمک می‌کنند. او در حساب توییتر خود نوشته بود: “حدود دوصد تن از نیروهای ویژه پاکستان به اسم «گروپ خدمات ویژه» است که ملیشه‌های طالب را هم تعلیم می‌دهند و هم در شکار مقاومت‌گران مستقیم سهم می‌گیرند. این یک ثبوت کوچک است که علنی شده”

مسعود اندرابی، وزیر داخله پیشین نیز به تازگی در حساب توییتر خود گفته که طالبان برای پنهان کردن روابط خود با گروه‌های تروریستی، به اعضای این گروه‌ها شناسنامه افغانی می‌دهد. او در توییتی نوشته است: “گروه طالبان برای پنهان کردن روابط خود با سازمان‌های دهشت‌افگن بین‌المللی از جمله القاعده، به اعضای این سازمان‌ها تذکره و پاسپورت افغانی توزیع می‌کنند. طالبان با مشوره‌ی حلقاتی در میان نظامیان پاکستان دست به این اقدام زده‌اند.”

واشنگتن‌پست در بخشی دیگر، تحلیل می‌کند که گزارش‌ رفتن طالبان و حامیان‌شان به افغانستان روابط پیچیده پاکستان و افغانستان را تشدید کرده و به اختلافات دو سوی مرز بیشتر از پیش افزوده است.

در همین حال تعدادی از شهروندان پاکستانی‌ به این باورند که بی‌‌ثباتی در افغانستان، عامل اصلی حملات شبه ‌نظامیان طالبان در خاک پاکستان است. طبق گزارش‌ها، چیزی که آن‌ها را نگران کرده تسلط طالبان در افغانستان است که می‌تواند به گسترش بی‌ثباتی در پاکستان نیز کمک کند.

مقاله می‌افزاید که فراخوان طالبان برای جذب جنگجویان بیشتر از پاکستان و مدارس دینی آن کشور در تابستان سال روان آغاز شد. زیرا مراکز ولایت‌های تحت حاکمیت حکومت پیشین افغانستان به صورت پیوسته سقوط می‌کردند و این مسئله باعث خلق روحیه در بین طالبان شد.

مقاله تصریح می‌کند که پس از تصرف کابل توسط جنگجویان طالبان، رهبران این گروه نیز از اعضای تحصیل‌کرده و حامیان طالبان در پاکستان خواستند تا به حکومت نوپای آنان یک‌جا شده و طالبان را تقویت نمایند.

قدرت‌الله، یکی از جنگجویان طالبان در افغانستان می‌گوید: “مسئولان استخدام به مساجد، اردوگاه‌های آموزشی و مدارس می‌آمدند و از افراد دعوت می‌کردند که به صفوف آن‌ها پیوسته و به تقویت آنها کمک نمایند”. قدرت‌الله در ادامه گفته است: “بسیاری از طلبه‌ها قبل از اتمام تحصیل و دستاربندی به افغانستان رفتند تا نیروهای جنگی طالبان را تقویه نمایند”.

واشنگتن‌پست در ادامه می‌نویسد: “پس از سرازیر شدن جنگجویان و حامیان طالبان به افغانستان، مدارس دینی و مراکز آموزشی نظامی که به عنوان گام‌های کلیدی در امتداد خط مرزی بین دو کشور به عنوان نقطه ثقل سربازگیری عمل می‌کردند نیز شروع به حرکت به سمت افغانستان کردند”.

به نوشته روزنامه، “یکی از اعضای طالبان پاکستانی که در اعزام جنگجویان به افغانستان مشارکت داشته گفته است که منبعد مراکز آموزشی بیشتری برای طالبان در داخل افغانستان ایجاد می‌شود، جایی که شرایط برای آموزش سریع سربازان تازه‌نفس ترجیح داده می‌شود”. او ادامه داده است: “اکنون آموزش در افغانستان آسان‌تر است، زیرا انواع سلاح‌ها در آن‌جا موجود است و بسیاری از مربیان ارشد طالبان نیز از پاکستان به افغانستان نقل مکان کرده‌اند”.

چند روز پیش پاکستان میزبان نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد بود، شهری که قرار بود خواب‌های طالبان در آن تعبیر و تفسیر شود.

خواب‌های طالبان در اسلام‌آباد تعبیر می‌شود؟

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x