صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: پس از 15 اگست، آزادی‌های مذهبی در افغانستان بدتر شده است

کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی امریکا در گزارشی گفته است که وضعیت آزادی‌های مذهبی در افغانستان نسبت به گذشته بدتر شده است.

کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی امریکا در گزارشی گفته است که وضعیت آزادی‌های مذهبی در افغانستان نسبت به گذشته بدتر شده است.

پیک‌آفتاب: در این گزارش که روز گذشته 23 اگست؛ منتشر شده، چنین آمده است: “تفسیر افراطی طالبان از دین، آزادی مذهبی افغانستانی‌هایی را که تعریف متفاوتی از اسلام دارند و آزادی غیر مسلمان‌ها را نقض کرده است.”

در این گزارش به عنوان مثال به آزادی‌های اقلیت‌های قومی-مذهبی، زنان و هم‌جنس‌گرایان اشاره شده است که طالبان آن‌ها را شدیداً نقض کرده‌اند.

طالبان اما این گزارش را تبلیغ علیه خود دانسته‌اند. در همین حال؛ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان ام‌روز چهارشنبه 24 اگست، به رسانه‌ها گفت که پس از تسلط آن‌ها بر افغانستان، آزادی مذهبی در افغانستان تقویت شده است. او در این خصوص افزود: “ما تکذیب می‌کنیم، آن‌چه را که در گزارش‌ها پخش می‌کنند یا می‌گیرند، چنین چیزی وجود ندارد. اقلیت‌هایی که هر عقیده و مراسم مذهبی دارند، همگی آزاد اند. ما امنیت آن‌ها را گرفته و امنیت منطقه‌شان را نیز تامین کرده‌ایم”.

اما در کنار این ادعای طالبان، در گزارش کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی امریکا آمده است که با وجود وعده‌های مستمر برای حفاظت از تمامی اقوام و جوامع مذهبی ساکن در افغانستان، طالبان نتوانسته‌اند جلو حملات علیه آن‌ها را بگیرند.

این گزارش می‌افزاید، در حالی‌که اقلیت‌های مذهبی به ویژه هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان با خطر شدید روبه‌رو اند، برخی دیگر از ترس انتقام سعی در پنهان کردن باورهای خود دارند.

با این حال ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید که هدف از حملات داعش به اقلیت‌های مذهبی و قومی به ویژه هزاره‌ها، ایجاد نفرت در بین مردم است.

در گزارش کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی امریکا از سیک‌ها و یهودیان افغانستان نیز نام برده شده است که در حال تقلیل یافتن به صفر اند. براساس این گزارش، زبلون سیمنتوف، تنها یهودی باقی‌مانده در افغانستان در ماه سپتمبر 2021، به دلیل ترس از طالبان این کشور را ترک کرد.

به همین ترتیب، براساس این گزارش، طالبان سبب کاهش تعداد هندوها و سیک‌ها نیز شده‌اند.

براساس گزارش کمیسیون بین‌المللی آزادی‌های مذهبی امریکا، هرچند طالبان در نخستین روزهای روی کار آمدن حکومت‌شان به کارته پروان در کابل رفتند و از هندوها و سیک‌ها خواستند که افغانستان را ترک نکنند، اما در ماه اکتبر 2021 ویدیوهایی منتشر شده نشان می‌دهند که عبادت‌گاه آنان تخریب و چور شده است.

از سوی دیگر در 28 جوزای 1401، پس از حمله مسلحانه به عبادت‌گاه هندو باوران در کارته پروان کابل، تعداد زیادی از سیک‌ها و هندوها افغانستان را ترک کردند و اکنون تعداد محدودی از آن‌ها در افغانستان باقی مانده‌اند که آن‌ها نیز مایل‌اند افغانستان را ترک کنند.

این نگرانی‌ها در مورد آزادی مذهبی در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که رژیم کنونی طالبان متهم به نقض حقوق بشر است و این اقدامات با واکنش‌های شدیدی روبه‌رو شده است.

کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی امریکا، یک آژانس مستقل است که توسط کانگرس این کشور تاسیس شده است. وظیفه این کمیسیون نظارت و تحلیل آزادی مذهبی در کشورها و نشر گزارش مبتنی بر آن‌ها است.

رئیس این کمیسیون هم‌چنین توصیه‌هایی در زمینه سیاست خارجی امریکا به وزیر امور خارجه و کانگرس امریکا ارائه می‌کند. هدف از این توصیه‌ها جلوگیری از آزار و اذیت مذهبی و ترویج آزادی مذهب و عقیده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وزارت خارجه امریکا گزارش سالانه خود را در مورد آزادی بین‌المللی مذاهب به کانگرس امریکا ارایه کرد که براساس آن، افغانستان، چین، روسیه، میانمار، هند، پاکستان و سایر کشور‌ها با نقض جدی آزادی مذهبی مواجه‌اند.

امریکا: افغانستان با نقض جدی آزادی مذهبی مواجه است

‏طالبان: حقوق اقلیت‌های مذهبی در افغانستان محفوظ است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x