صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا به ایران: بین روسیه و برجام، یکی را انتخاب کنید

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا می‌گوید که ایران نباید پهپاد در اختیار روسیه قرار دهد. از سوی دیگر؛ رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران گفته است که این کشور بین روسیه و برجام می‌تواند یکی را انتخاب کند.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا می‌گوید که ایران نباید پهپاد در اختیار روسیه قرار دهد. از سوی دیگر؛ رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران گفته است که این کشور بین روسیه و برجام می‌تواند یکی را انتخاب کند.

پیک‌آفتاب: لوید آستین، وزیر دفاع امریکا که روز گذشته 20 جولای، در یک نشست خبری با مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح امریکا صحبت می‌کرد، گفت که واشنگتن به تهران توصیه می‌کند که پهپاد در اختیار مسکو نگذارد. آستین هم‌چنین اضافه کرد که این کار «ایده‌ای بد» است.

از سوی دیگر، مارک میلی هم در این نشست گفت که ارسال سلاح و تسلیحات نظامی از سوی ایران برای روسیه، اقدام خوبی نخواهد بود.

این در حالی است که کاخ سفید هفته پیش اعلام کرده بود که ایران قصد دارد به زودی چند صد پهپاد با قابلیت حمل سلاح به روسیه تحویل دهد. اقدامی که واشنگتن انجام ‌آن‌را را محکوم کرده بود.

از جانب دیگر؛ رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در توییتی نگاشته است: “من فکر می‌کنم که ایران برخلاف موضع بی‌طرفی قبلی‌اش در درگیری بین اوکراین و روسیه، در موقعیتی قرار خواهد گرفت که می‌خواهد پهپاد به روسیه بفروشد.”

مالی در توییت دیگری گفته است: “ایران اکنون یک انتخاب دارد. این کشور می‌تواند موقعیت وابستگی نسبی به روسیه را انتخاب کند و فرصت اقتصادی بسیار محدودی داشته باشد و یا می‌تواند انتخاب کند که به توافق بازگردد و روابط اقتصادی عادی‌تری با همسایگان خود، اروپا و بقیه جهان داشته باشد.”

تحویل پهپاد از سوی ایران به روسیه، از جانب مقامات این کشور رد شده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود این موضوع را «اتهاماتی بی‌اساس» خواند و تاکید کرد که ایران برنامه‌ای برای تحویل پهپاد به روسیه ندارد.

تنش‌ها بین ایران و امریکا در حالی اوج گرفته که مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، چندین ماه است که در بُن‌بست قرار گرفته و طرفین ماه گذشته، پس از مدت‌ها تعلیق، بار دیگر در دوحه با میانجی‌گری اروپا با یک‌دیگر گفتگو کردند. با این حال، گفتگوهای دوحه هم نتوانست فاصله ایران و امریکا را کم کند و مذاکرات بدون نتیجه به پایان یافت.

از سوی دیگر؛ جو بایدن، رئیس جمهور امریکا پس از سفر به عربستان و اسرائیل تاکید کرد که واشنگتن تا ابد منتظر ایران باقی نخواهد ماند و ایران باید به زودی درباره آینده برجام تصمیم بگیرد.

این در حالی است که برخی مقام‌ها در تهران به این باورند تا زمانی‌که امریکا تضمین‌ها و امتیازات مد نظر ایران را ارائه نکند، تهران هم باید از امضای توافق برای احیای برجام اجتناب کند. هرچند پیش‌تر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در یک گفتگو با شبکه صداوسیمای این کشور گفته بود که اگر امریکا تحریم‌ها علیه ایران را بردارد، امکان هر نوع گفتگو و توافق وجود دارد.

ایران: اگر تحریم‌ها لغو شوند، امکان هر گونه توافق با امریکا وجود دارد

سفیر امریکا در کویت: فعالیت‌های ایران در منطقه بی‌ثبات کننده است

احتمال حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست سیاه امریکا

امریکا و اسرائیل برای مهار ایران، سند همکاری امضا می‌کنند

امریکا: دیپلماسی در قبال ایران ممکن است به زودی به پایان برسد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x