صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اعلام حکومت نظامی در سریلانکا

حکومت نظامی و مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی در بحبوحه اعتراض‌ها در سریلانکا خشم عمومی را در پی داشته است. نیروهای نظامی ارتش سریلانکا معمولاً به عنوان مکمل پولیس عمل می‌کنند، اما در موقعیت فعلی به آن‌ها اجازه بازداشت مردم نیز داده شده است.

حکومت نظامی و مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی در بحبوحه اعتراض‌ها در سریلانکا خشم عمومی را در پی داشته است. نیروهای نظامی ارتش سریلانکا معمولاً به عنوان مکمل پولیس عمل می‌کنند، اما در موقعیت فعلی به آن‌ها اجازه بازداشت مردم نیز داده شده است.

پیک‌آفتاب: در پی اعتراضات علیه کمبود مواد غذایی و سوخت در سریلانکا، دولت این کشور دست‌رسی به شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده و 36 ساعت مقررات منع رفت‌وآمد وضع کرده است.

گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور این کشور با صدور فرمانی، افراد را از حضور در جاده‌های عمومی، پارک، قطار یا ساحل دریا منع کرده مگر این‌که مجوز کتبی داشته باشند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که منع رفت‌وآمد از غروب روز شنبه 2 اپریل، به اجرا گذاشته شده است و شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، توییتر و اینستاگرام نیز مسدود شده‌اند.

اپلیکیشن واتساپ نیز در این کشور از کار افتاده و کاربران تلفن هم‌راه پیامی دریافت کرده‌اند مبنی بر این‌که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، دستور از کار افتادن واتساپ را صادر کرده است. این محدودیت‌های شدید به هدف جلوگیری از اعتراض‌های جدید در این کشور است.

روز پنج‌شنبه جمعیتی در نزدیکی اقامت‌گاه شخصی رئیس جمهور اقدام به آتش زدن وسایل نقلیه کردند. پس از این اتفاق، ارتش در محل‌های مختلف مستقر شد و اکنون این قدرت را دارد که مظنونان را بدون حکم بازداشت کند.

این جزیره در حال حاضر در میانه یک بحران اقتصادی بزرگ قرار دارد، یکی از دلایل این بحران تا حدودی ناشی از کمبود ارز خارجی برای پرداخت هزینه واردات سوخت است.

خشم عمومی نیز با وجود قطعی برق نیم روزه و حتی بیش‌تر از آن و یا کمبود سوخت و غذا و دواهای ضروری به اوج خود رسیده است.

تظاهرات روز پنج‌شنبه در خارج از خانه راجاپاکسا در کلمبو به طور مسالمت آمیز آغاز شد، اما به گفته شرکت‌کنندگان، پس از شلیک گاز اشک‌آور و حضور موترهای آب‌پاش پولیس و ضرب‌وشتم افراد حاضر، اوضاع به خشونت کشیده شد. معترضان با پرتاب سنگ به نیروهای پولیس حمله کردند.

یک مقام دولتی سریلانکا به رویترز گفته است که حداقل 22 تن از پرسنل پولیس در جریان این درگیری‌ها مجروح شدند.

در تظاهرات روز جمعه، 53 تظاهرکننده بازداشت شده و رسانه‌های محلی گزارش کردند که پنج عکاس خبری در یک ایستگاه پولیس بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفته بودند. دولت اعلام کرده که این ادعا را بررسی خواهد کرد.

با وجود سرکوب، اعتراضات ادامه پیدا کرده و اکنون به سایر نقاط کشور گسترش یافته است. تظاهرکنندگان در پایتخت با حمل پلاکاردهایی خواستار استعفای رئیس جمهور شدند.

این تظاهرات نشان دهنده یک چرخش عظیم در محبوبیت راجاپاکسا است که با اکثریت مطلق در انتخابات سال 2019 به قدرت رسید و نوید ثبات و دولتی قوی را داده بود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x