صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اعتراض هزاران مهاجر روهینگیایی؛ می‌خواهیم به وطن‌مان برگردیم

هزاران تن از مهاجران روهینگیایی در بنگله‌دیش روز گذشته 19 جون، دست به تظاهرات زده و خواهان برگشت به میانمار شدند؛ کشوری که آنان پنج سال پیش از آن در پی سرکوب ظالمانه ارتش فرار کردند.

هزاران تن از مهاجران روهینگیایی در بنگله‌دیش روز گذشته 19 جون، دست به تظاهرات زده و خواهان برگشت به میانمار شدند؛ کشوری که آنان پنج سال پیش از آن در پی سرکوب ظالمانه ارتش فرار کردند.

پیک‌آفتاب: حدود یک میلیون مهاجر روهینگیایی در 34 کمپ در جنوب‌شرق بنگله‌دیش در پناه‌گاهایی که از نَی و ترپال ساخته شده، زیست دارند و به فرصت‌های شغلی و خدمات بهداشتی هیچ دسترسی نداشته و امکانات آموزشی نیز برای آنان بسیار محدود است.

سیدالله، یکی از رهبران این مهاجران در جریان این راهپیمایی گفت: “ما نمی‌خواهیم در کمپ زندگی کنیم. مهاجر بودن آسان نیست، خیلی دشوار است. به اندازه کافی مشکلات را دیدیم،‌ بیایید به خانه برگردیم.”

پس از تظاهرات گسترده با اشتراک 100 هزار مهاجر روهینیگایی در سال 2019، بنگله‌دیش به آنان اجازه راه‌اندازی راه‌پیمایی‌ نمی‌داد. اما مقامات به چندین گروه آنان اجازه داد تا به گونه هم‌آهنگ راهپیمایی‌هایی را برای برگشت به کشورشان راه‌اندازی کنند.

ماموریت حقیقت‌یاب سازمان ملل در سال 2018 در مورد کشتار و مهاجرت مسلمانان روهینگیایی در میانمار، به این نتیجه رسید که ارتش این کشور در مقابل این اقلیت به ارتکاب جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی دست زده و باید در این خصوص تحقیقات بیش‌تر صورت گیرد.

هفته گذشته وزیران خارجه بنگله‌دیش و میانمار پس از حدود سه سال از طریق یک ویدیو کنفرانس با هم گفتگو کردند.

یک مقام وزارت خارجه بنگله‌دیش به فرانس‌پرس گفت که در جریان این ملاقات، بر میانمار فشار وارد شد تا در مورد برگشت این مهاجران در جریان سال جاری تصمیم اتخاذ کند.

مقامات محلی بنگله‌دیش گفتند که در راهپیمایی امروزی، در 29 کمپ در حدود 29 هزار تن اشتراک کرده بودند.

تلاش‌های گذشته برای برگشت مهاجران در حالی ناکام ماند که روهینگیایی‌ها از میانمار خواستند به این اقلیت مسلمان تضمین حقوق بشری و امنیت را بدهند.

اما میانمار همواره تاکید کرده است که این اقلیت، مهاجران غیرقانونی‌اند که از دهه‌ها به این‌سو در میانمار زندگی می‌کنند، ادعایی که روهینگیا‌ها آن‌را قویاً رد می‌کنند.

رهبران روهینگیایی می‌گویند که آنان می‌خواهند به کمپ‌های بیجاشدگان داخلی نه، بلکه به روستاهای‌شان در ایالت راخین برگردند.

این در حالی مطرح می‌شود که بنگله‌دیش به تاریخ 28 مارچ سال روان، بزرگ‌ترین مکتب خصوصی در یک کمپ مهاجرین روهینگیا را مسدود کرد؛ اقدامی که هزاران کودک را از فراگیری آموزش محروم نمود.

بنگله‌دیش با مسدود کردن مکتب‌ها، هزاران کودک روهینگیایی را از آموزش محروم کرد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x