صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

احتمال حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست سیاه امریکا

رویترز روز گذشته 16 مارچ، به نقل از منابع آگاه گزارش کرده که امریکا در نظر دارد تا سپاه پاسداران ایران را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کند.

رویترز روز گذشته 16 مارچ، به نقل از منابع آگاه گزارش کرده که امریکا در نظر دارد تا سپاه پاسداران ایران را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کند.

پیک‌آفتاب: رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که امریکا در حال بررسی احتمال حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی است. در عوض امریکا از ایران تضمین می‌خواهد تا فعالیت شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در منطقه را مهار نماید.

این منبع افزوده که واشنگتن هنوز تصمیم نگرفته که چه تعهدی از سوی تهران ممکن است قابل قبول باشد.

از جانب دیگر، سپاه پاسداران ایران در سال 2019 میلادی توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور، درج فهرست سیاه تروریستی امریکا شد و حذف آن از این فهرست می‌تواند با انتقاد شدید حزب جمهوری‌خواه مواجه شود.

سپاه پاسداران ایران، نخستین نهاد نظامی رسمی یک کشور بود که درج فهرست سیاه امریکا قرار گرفت و تاکنون نیز درج این فهرست است.

پیش از این گزارش شده بود که تهران درخواست حذف سپاه پاسداران از این فهرست را به عنوان یکی از شروط احیای توافق هسته‌ای 2015 مطرح کرده بود.

سپاه پاسداران که قوی‌ترین نهاد نظامی امنیتی در ایران است، تقریباً در همه سکتورهای عمده اقتصادی در داخل و خارج از آن کشور دخیل است و گرداننده اصلی سیاست این کشور نیز می‌باشد.

از جانب دیگر، گزارش‌ها می‌رساند که کشور‌های غربی، سپاه پاسداران را به حمایت از شبه‌نظامیان در شرق‌میانه متهم کرده‌اند، شبه‌نظامیانی که به گفته برخی از مقام‌های غربی، حملات تروریستی را در منطقه سازمان‌دهی می‌کنند، اما ایران نقش سپاه پاسداران در فعالیت‌های تروریستی را همواره رد کرده و آن‌ها را اتهام بی‌اساس خوانده است.

از سوی دیگر، منابع متعدد گفته‌اند که حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست سیاه امریکا، یکی از جنجالی‌ترین بخشی گفتگوی غیرمستقیم میان ایران و امریکا در ویانا، پایتخت اتریش بوده است. کارشناسان سیاسی و نظامی نیز به این باورند اگر این مسئله اتفاق بیفتد، ایران برنده اصلی خواهد بود و دست‌اش در تعاملات سیاسی-اقتصادی منطقه، بیش‌تر از پیش باز می‌شود و این مسئله ایران را قادر می‌سازد تا یکی از قدرت‌های اصلی جهانی به حساب آید و مسیر توسعه را سریع‌تر بپیماید.

این در حالی مطرح می‌شود که لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۶ ماه مارچ، اعلام کرد که پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی لندن به تهران و پرونده نازنین زاغری در اولویت کشورش قرار دارد. این نشان می‌دهد که غرب در حال نشان دادن چراغ سبز به ایران است.

لیز تراس: به ایران بدهی داریم و پرداخت آن اولویت ماست

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x