صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه

از ساعاتی پیش رای‌گیری برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آغاز شد و بعد از یک مبارزه جدی و به شدت دو قطبی‌شده، امانوئل مکرون و مارین لوپن نتیجه اعتماد مردم به شعارهای انتخاباتی و برنامه‌های پیشنهادی خود برای رویارویی با چالش‌های فرانسه را خواهند دید.

از ساعاتی پیش رای‌گیری برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آغاز شد و بعد از یک مبارزه جدی و به شدت دو قطبی‌شده، امانوئل مکرون و مارین لوپن نتیجه اعتماد مردم به شعارهای انتخاباتی و برنامه‌های پیشنهادی خود برای رویارویی با چالش‌های فرانسه را خواهند دید.

پیک‌آفتاب: مارین لوپن 53 ساله، کار سختی برای ورود به کاخ الیزه در پیش دارد، زیرا براساس نتایج نظرسنجی‌ها، امانوئل مکرون شانس بیش‌تری برای نشستن دوباره بر کرسی ریاست جمهوری دارد.

هر دو نامزد در دور دوم محتاج حمایت رای‌دهندگانی هستند که در دور اول به نامزدهای دیگر رای داده بودند اما حالا با به دور دوم رسیدن مکرون و لوپن، باید یکی از این دو را برای 5 سال آینده راهی کاخ الیزه کنند.

رقابت میان این دو که یکی نامزد میانه‌روها (مکرون) و دیگری رهبر راست تندرو (لوپن) است، فضای انتخاباتی امسال در فرانسه را به شدت دو قطبی و پُر تنش کرده است.

مخالفان امانوئل مکرون او را متکبر و رئیس ‌جمهور ثروت‌مندان می‌خوانند و مارین لوپن هم به داشتن روابط نزدیک با مسکو متهم شده است.

رای‌گیری برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شده و تا 12 ساعت دیگر یعنی هشت شب، نتایج شمارش اولیه آرا اعلام می‌شود و مشخص خواهد شد که امانوئل مکرون به الیزه می‌رود یا مارین لوپن.

در صورت پیروزی مکرون در این انتخابات، او اولین رئیس ‌جمهور دو دوره‌ای فرانسه در 20 سال گذشته خواهد بود.

امروز حدود 49 میلیون نفر در فرانسه می‌توانند در رای‌گیری شرکت کنند. اما هم‌چون دور قبلی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها پایین بودن میزان مشارکت در انتخابات است.

گروهی از فرانسوی‌ها و به خصوص شمار بالایی از جوانان در این کشور به دلیل نارضایتی از عمل‌کرد سیاست‌مداران قبلی و هم‌چنین عمل‌کرد پنج سال گذشته امانوئل مکرون، تمایلی برای شرکت در این انتخابات ندارند.

آن‌ها هیچ یک از این دو کاندیدا را نماینده خود برای رهبری دولت فرانسه نمی‌دانند و به همین دلیل می‌گویند یا در انتخابات شرکت نمی‌کنند یا در اعتراض رای سفید به صندوق می‌اندازند.

میزان شرکت در انتخابات بین 68 تا 73 درصد پیش‌بینی شده، رقمی که در مقایسه با انتخابات قبلی بسیار پایین‌تر است.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، امانوئل مکرون با اختلاف 10 درصد پیروز این دور از انتخابات خواهد بود. در صورتی‌که این اتفاق رخ دهد و با وجود نارضایتی بالا در جامعه او باید در جهت جلب رضایت منتقدانش عمل کند، چرا که او اگر نتواند این بخش از جامعه را با خود هم‌راه سازد، این بار با اعتراض‌هایی بسیار گسترده‌تر از آن‌چه در پنج سال گذشته رخ داد، مواجه خواهد شد.

این در حالی مطرح می‌شود که انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه صبح روز یک‌شنبه 10 اپریل، آغاز شد، اما بخش مهمی از واجدین شرایط رای‌دهی، نه تصمیمی برای مشارکت در انتخابات گرفته و نه نامزد مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه؛ بی‌میلی شهروندان به اشتراک برای رای‌دهی

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x