صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پنتاگون: رابطه طالبان با القاعده تغییر نکرده است

بر اساس گزارش ربع‌وار پنتاگون به کانگرس امریکا، رابطه طالبان با القاعده از زمان سقوط دولت افغانستان تغییر نکرده است.

بر اساس گزارش ربع‌وار پنتاگون به کانگرس امریکا، رابطه طالبان با القاعده از زمان سقوط دولت افغانستان تغییر نکرده است.

پیک‌آفتاب: در گزارش پنتاگون آمده است که روابط طالبان با القاعده از زمان سقوط حکومت در افغانستان تغییر نکرده است. طالبان ممکن است از القاعده بخواهد که ایالات متحده یا متحدانش را هدف قرار ندهد تا اینگونه از واکنش امریکا جلوگیری کرده باشد و این تغییر رابطه و یا تغییر نگرش نیست.

در بخشی از این گزارش آمده است که نفوذ پاکستان بر رفتار طالبان پس از به قدرت رسیدن آنها در افغانستان ممکن کاهش یافته باشد، زیرا این گروه دیگر به پناه‌گاه‌های امن در پاکستان متکی نیستند. این گزارش اما می‌گوید که پاکستان ممکن است در تلاش برای حفظ روابط خوب با طالبان برای اهداف خود در افغانستان باشد.

طبق این گزارش اهداف پاکستان کاهش نفوذ هند در افغانستان، مقابله با شورشیان پاکستانی و جلوگیری از گسترش بی‌ثباتی در خاک این کشور است.

گزارش می‌افزاید که بسیاری از مقامات از جمله جو بایدن، رئیس جمهور امریکا همواره تاکید کرده‌اند که القاعده در افغانستان شکست خورده است و از آنجا هیچ تهدیدی متوجه ‌امریکا نیست و این مسئله بارها در بیانیه‌های ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی نیز آمده است.

بر اساس توافق‌نامه صلح که به تاریخ 29 فبروری بین ایالات متحده و طالبان امضا رسید، این گروه باید روابط خود را با گروه‌های تروریستی مثل القاعده و داعش قطع نماید. امارت اسلامی اما تا هنوز در مورد آخرین گزارش پنتاگون اظهار نظری نکرده است، اما پیش از این آنها چنین گزارش‌هایی را تکذیب کرده بودند.

این در حالی است که پیشتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در یک گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حضور داعش و گروه‌های افراطی را در افغانستان برای کشورهای همسایه و منطقه خطرناک توصیف کرده بود.

نگرانی پوتین و رئیسی از حضور داعش در افغانستان

اما از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی می‌گوید که القاعده و سران آن در افغانستان حضور ندارند و در این زمینه اطلاعاتی به ما نرسیده است.

طالبان: گفته‌های خلیل‌زاد مبنی بر حضور القاعده در افغانستان بی‌اساس است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x