صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جنرال نیک کارتر: نسخه دوم طالبان نسبت به نسخه اول متفاوت است

جنرال نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش بریتانیا می‌گوید که نسخه دوم طالبان متفاوت‌تر است. او می‌گوید که فروپاشی افغانستان نتیجه عهدشکنی جنگ‌سالاران محلی بود.

جنرال نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش بریتانیا می‌گوید که نسخه دوم طالبان متفاوت‌تر است. او می‌گوید که فروپاشی افغانستان نتیجه عهدشکنی جنگ‌سالاران محلی بود.

پیک‌آفتاب: جنرال نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش بریتانیا می‌گوید که طالبان فعلی در افغانستان متفاوت‌تر از طالبان 20 سال پیش هستند. این جنرال بلندپایه می‌افزاید، اگر عناصر خشن و سرکوب‌گر این گروه در رده‌های بالای قدرت جا خوش نکند، دولت افغانستان می‌تواند همه‌شمول‌تر و فراگیرتر باشد. او در عین زمان، سقوط و فروپاشی حکومت پیشین را ناشی از عهدشکنی جنگ‌سالاران محلی دانسته و ناتو را در این زمینه مقصر نمی‌داند.

کارتر که قرار است در پایان ماه نوامبر از سمت خود کناره‌گیری کند، در آخرین حضور خود در کمیته دفاعی مجلس عوام بریتانیا گفت که هنوز زود است که بگوییم غرب در افغانستان شکست خورده است. کارتر در عین حال ادعا می‌کند که افغانستان می‌تواند در آینده نزدیک در جایگاه بهتری قرار داشته باشد.

به گفته این جنرال کارکشته، قضاوت در مورد شکست ناتو در افغانستان پس از تسلط یافتن طالبان بر کابل در ماه اگست، زود است.

کارتر در بخشی از اظهارات خود تأکید می‌کند که پیروزی در افغانستان باید با نتایج بیست ساله سنجیده شود، نه با دستاوردهای نظامی.

کارتر درباره طالبان گفت: “نسخه دوم طالبان متفاوت‌تر از نسخه قبلی است. افراد زیادی در گروه طالبان وجود دارد که به شیوه مدرن‌تر حکومت‌داری باور دارند. اگر عناصر خشن و سرکوب‌گر این گروه کنترل افغانستان را در دست داشته باشند، دلیلی وجود ندارد که باور کنیم، افغانستان در پنج سال آینده به کشوری فراگیرتر تبدیل شود”.

این فرمانده ارشد از سازمان‌های اطلاعاتی غرب که قدرت طالبان را دست‌کم گرفته بودند، دفاع کرد و دلیل سقوط ناگهانی دولت افغانستان را تغییر ناگهانی جنگ‌سالاران محلی دانست و گفت که آنچه در مراکز ولایات می‌گذشت این بود که میلیون‌ها دالر دست به دست می‌شد. در واقع، دالر و فروش ولایات باعث فروپاشی حکومت شد. به گفته او، وفاداری جنگ‌سالاران طی یک هفته تغییر کرد و آنها در قبال ملت خود عهدشکنی کردند.

جنرال کارتر گفت: “برنامه این بود که دولت افغانستان را وادار کنیم که در کنارهم بمانند و آنرا حفظ کند. من یکی از صداهایی بودم که آنها بیشتر از هر خارجی دیگر به من گوش می‌دادند”.

این در حالی مطرح می‌شود که جنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا و جنرال لوید آستین وزیر دفاع آن کشور، خروج آشفته نیروهایی امریکایی از افغانستان را تصدیق و آن را “شکست استراتیژیک” خوانده بودند.

ژنرال مارک میلی شکست افغانستان را استراتیژیک خواند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x