صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

خلیل‌زاد: غنی فکر می‌کرد بدون ایالات متحده می‌تواند در قدرت بماند

خلیل‌زاد: وضعیت پیش‌آمده در افغانستان، نتیجه‌ی اشتباه محاسباتی اشرف غنی رییس جمهوری فراری افغانستان و عملکرد ضعیف نیروهای امنیتی است.

زلمی خلیل زاد، فرستاده ویژه پیشین امریکا در پروسه صلح افغانستان، از ایالات متحده می‌خواهد که برای جلوگیری از فروپاشی افغانستان با طالبان تعامل کند. خلیل‌زاد یک‌بار دیگر از توافق امریکا با طالبان دفاع کرده و گفته که وضعیت پیش‌آمده در افغانستان، نتیجه‌ی اشتباه محاسباتی اشرف غنی رییس جمهوری فراری افغانستان است.

پیک‌آفتاب: آقای خلیل‌زاد در مصاحبه ای با «بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی»، مستقر در واشنگتن گفته که دولت بایدن برای کمک به کاهش بحران انسانی که اکنون در افغانستان آشکار شده، باید با طالبان تعامل کند. فرستاده پیشین ایالات متحده هشدار داده که فروپاشی حکومت جدید طالبان در کابل باعث ایجاد یک بحران انسانی عظیم، مهاجرت میلیون‌ها افغان، بی‌ثباتی منطقه و ایجاد فضایی برای تروریسم می‌شود.

به گفته‌ای خلیل‌زاد، طالبان به دنبال “روابط عادی” با ایالات متحده هستند و از ایالات متحده می‌خواهند سفارت خود را در کابل بازگشایی، تحریم‌های مالی را لغو و کمک‌های اقتصادی ارائه کند. او افزوده که ایالات متحده باید با طالبان برسر نقشه‌راهی توافق کند که موضوع بی‌اعتمادی و رفتار طالبان در مورد حقوق بشر را حل کند.

خلیل‌زاد که برای پایان دادن به حضور نظامی 20 ساله آمریکا با طالبان مذاکره کرد، در این مصاحبه یک‌بار دیگر از توافق با طالبان دفاع کرده و اشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان و عملکرد ضعیف نیروهای امنیتی افغانستان را مسئول شکست مذاکرات صلح و سقوط کابل دانسته است. آقای خلیل‌زاد گفته که اشرف غنی، فکر می‌کرد بدون حضور ایالات متحده می‌تواند طالبان را از نظر نظامی شکست دهد و به خواسته‌های طالبان برای استعفای خود توجه نکرده است.

زلمی خلیل‌زاد همچنین اشرف غنی را به لجاجت برای ماندن در قدرت متهم کرده و گفته که «همه‌ی ما از ناسازگاری رئیس جمهور غنی در اصرار بر ماندن در قدرت شگفت زده شدیم.» به گفته‌ای خلیل‌زاد، «اشتباه محاسباتی غنی این بود که فکر نمی‌کرد امریکا در مورد عقب نشینی جدی است و هرگز عقب نشینی نمی‌کند.»

خلیل‌زاد در بخش دیگری از این مصاحبه باردیگر تلاش کرده تا از ایده‌ای خودش در مورد طالبان دفاع کند و گفته که طالبان در برخی موارد با گذشته تغییر کرده‌اند. او گفته است: «طالبان از برخی جهات تغییر کرده‌اند و از جهات دیگر نیز همین‌گونه هستند. آنها به این توافق پایبند بودند که اجازه ندهند توطئه و برنامه‌ریزی گروه‌های تروریستی علیه امریکا انجام شود.»

زلمی خلیل‌زاد در مذاکره با طالبان برای خروج نظامی ایالات متحده و گفتگوهای صلح افغانستان، مرد اصلی واشنگتن بود. تلاش‌های او در نهایت نه تنها به صلح منجر نشد که با سقوط کابل به دست طالبان، افغانستان اکنون با بحران شدید مالی نیز مواجه شده و به اساس اظهارات تازه‌ای دبیرکل سازمان ملل، در آستانه‌ای تبدیل شدن به بزرگترین فاجعه انسانی قرار دارد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x