صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وزارت خارجه امریکا فروش بیش از یک میلیارد دالر تجهیزات نظامی به تایوان را تایید نمود

وزارت خارجه امریکا فروش تجهیزات نظامی به ارزش ۱.۱ میلیارد دالر به تایوان را تایید کرد. دولت امریکا روز گذشته دوم سپتمبر، این موضوع را به کانگرس این کشور اطلاع داد.

وزارت خارجه امریکا فروش تجهیزات نظامی به ارزش ۱.۱ میلیارد دالر به تایوان را تایید کرد. دولت امریکا روز گذشته دوم سپتمبر، این موضوع را به کانگرس این کشور اطلاع داد.

پیک‌آفتاب: این بسته تسلیحاتی از جمله شامل ۳۵۵ میلیون دالر موشک‌های هوا به دریا هارپون و ۸۵ میلیون دالر موشک‌های هوا به هوای سایدوایندر است.

بخش اصلی این بسته تسلیحاتی شامل ۶۶۵ میلیون دالر سامانه رادار تجسسی خواهد بود که به تایوان برای هشدارهای دفاع هوایی کمک خواهد کرد. سامانه هشدار زودهنگام دفاع هوایی با توجه با افزایش مانورهای نظامی چین در نزدیکی تایوان، اهمیت بیش‌تری یافته است.

چین نیز در واکنش به تایید فروش این تسلیحات، تهدید کرد که دست به اقدامات متقابلی خواهد زد.

وزارت خارجه امریکا گفته است که این تجهیزات برای تایوان ضروری است تا بتواند “قابلیت دفاعی خود را حفظ کند”.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر نیویارک تایمز به نقل از منابع نوشته بود که امریکا با توجه به تجربه تامین تجهیزات اوکراین، تایوان را تسلیح می‌کند.

نیویارک تایمز: امریکا تایوان را تجهیز و مسلح می‌سازد

دولت جو بایدن می‌گوید، فروش این تسلیحات مغایرتی با سیاست «چین واحد» ندارد. وزارت خارجه امریکا هم‌چنین از بیجینگ خواسته است که “فشارهای نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود علیه تایوان را متوقف کند و وارد گفتگوی معنادار با تایوان شود”.

طی یک ماه اخیر و به دنبال سفر شماری از قانون‌گذاران امریکایی به تایوان، تنش بین واشنگتن و بیجینگ بر سر این موضوع افزایش یافته است.

چین، دیدار رئیس مجلس نمایندگان امریکا از جزیره تایوان را که به‌رغم هشدارهای شدید بیجینگ انجام شد، مداخله در امور داخلی نامید، زیرا تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

چین: تایوان خاک ماست؛ از تهدیدهای امریکا نمی‌ترسیم

با این حال، در پایان سفر نانسی پلوسی نیز یک هیئت دیگر از قانون‌گذاران امریکایی به تایوان رفتند و ارتش چین با انجام تمرینات بیش‌ترِ دریایی در نزدیکی تایوان، به آن سفر واکنش نشان داد.

مانور نظامی بی‌سابقه چین در حریم تایوان، پس از سفر پلوسی به تایپه

امریکا و تایوان مشترکاً برای تامین امنیت سفر نانسی پلوسی کار می‌کنند

امریکا با تایوان مناسبات رسمی دیپلماتیک ندارد و در پی تنش‌های اخیر، تاکید کرده که سیاست این کشور در قبال «چین واحد» تغییر نکرده است. ولی طبق قوانین مصوب کانگرس امریکا، دولت این کشور ملزم است به تایوان برای دفاع از خود در برابر هرگونه تهدیدی کمک کند.

بیجینگ همواره تاکید کرده که با استفاده از تمام گزینه‌های ممکن، استراتیژی وحدت چین را دنبال خواهد کرد و هیچ‌گاه کاربرد قدرت نظامی برای باز پس گرفتن حاکمیت بر تایوان را رد نکرده است.

به‌رغم این‌که تایوان قبل از الحاق این جزیره به امپراطوری جاپان در سال ۱۸۹۵، بخشی از خاک چین بود، حکومت تایوان می‌گوید نظام جمهوری خلق چین که در سال ۱۹۴۹ تاسیس شد، هیچ‌گاه بر تایوان حکومت نکرده است و جمعیت ۲۳ میلیونی تایوان می‌توانند در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر امریکا گفته بود که تنگه جداکننده تایوان از چین، یک آب‌راه بین‌المللی است. امریکا بار دیگر ادعای بیجینگ برای حاکمیت روی این گذرگاه استراتیژیک را زیر سوال برد و گفت که از تایوان حمایت می‌کند.

امریکا: تنگه تایوان آب‌راه بین‌المللی است؛ چین: این ادعای دروغ را محکوم می‌کنیم

تایوان: حمله را با حمله پاسخ می‌دهیم

رئیس جمهور تایوان: قبلاً با چین مقابله کردیم و هنوز مصمم به دفاع هستیم

تنش‌های پی‌درپی امریکا و چین بر سر تایوان؛ دو رزم‌ناو امریکایی از تنگه تایوان عبور می‌کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x