صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: اقدامات چین در ایالت سین‌کیانگ می‌تواند جنایت علیه بشریت قلمداد شود

کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته 31 اگست، در گزارشی اعلام کرد که حکومت چین در جریان اقدامات خود علیه مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌های قومی در سین‌کیانگ ممکن است مرتکب «جنایات علیه بشریت» شده باشد.

کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته 31 اگست، در گزارشی اعلام کرد که حکومت چین در جریان اقدامات خود علیه مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌های قومی در سین‌کیانگ ممکن است مرتکب «جنایات علیه بشریت» شده باشد.

پیک‌آفتاب: میشل باشله، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرده است که با توجه به گستردگی موارد بازداشت‌های خودسرانه و تبعیض‌آمیز اویغورها و سایر گروه‌های مسلمان، این اقدامات “ممکن است به منزله جنایت‌های بین‌المللی و به ویژه جنایت علیه بشریت باشد”.

این گزارش دقایقی پیش از پایان دوران تصدی چهار ساله میشل باشله به عنوان کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد. باشله پیش‌تر وعده داده بود که پیش از پایان کار خود این گزارش را منتشر خواهد کرد.

این گزارش در «ارزیابی کلی» خود تاکید کرده که حکومت چین در چهارچوب “کاربرد استراتیژی‌های ضد تروریزم و مقابله با افراط‌گرایی” در منطقه سین‌کیانگ مرتکب «نقض‌ جدی حقوق بشر» شده است.

دولت چین که پیش‌تر با انتشار این گزارش مخالفت کرده بود، در واکنش پاسخی 131 صفحه‌ای منتشر کرده است.

دولت چین همه اتهامات در زمینه سوءاستفاده از اویغورها و دیگر گروه‌های اقلیت مسلمان در سین‌کیانگ را رد می‌کند و می‌گوید گزارش کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل براساس «اطلاعات نادرست و دروغ‌های نیروهای ضد چینی» تهیه شده است.

کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل مستندات این گزارش را به صورت مدارک، اسناد و هم‌چنین مصاحبه با 40 تن از قومیت‌های اویغور، قزاق و قرقیز جمع‌آوری کرده است. 26 تن از مصاحبه شوندگان این گزارش گفته‌اند که یا بازداشت شده‌اند یا در مراکز اجباری در سین‌کیانگ کار کرده‌اند.

این گزارش سازمان ملل دولت چین را به “محدودیت‌های گسترده، خودسرانه و تبعیض‌آمیز بر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در تضاد با هنجارها و استندردهای بین‌المللی”  متهم کرده است.

براساس گزارش، نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی، چین بیش از یک میلیون تن از ترک‌های مسلمان اویغور ساکن منطقه سین‌کیانگ را در اردوگاه‌های کار اجباری بازداشت کرده و در تلاش برای «نسل‌کشی» ساکنان این منطقه است.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی نیز از «عقیم» کردن اجباری زنان، شکنجه و شستشوی مغزی بازداشتی‌ها، هم‌چنین استفاده از آن‌ها به عنوان نیروی کار ارزان در این منطقه منتشر شده است.

چین منکر وجود اردوگاه‌های اجباری است و آن‌ها را «مراکز بازپروری و آموزشی» برای مبارزه با «افراط‌‌گرایی» می‌نامد و مدعی است با افرادی که در این مراکز هستند، بدرفتاری نمی‌شود.

ریچاردسون، مدیر بخش چین در سازمان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به نشر این گزارش می‌گوید: “یافته‌های گزارش نشان می‌دهد که چرا دولت چین با چنگ و دندان برای جلوگیری از انتشار آن می‌جنگید.”

ریتا فرنج، سفیر بریتانیا در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز در واکنش به نشر این گزارش گفته است: “ضروری است که هیچ کشوری از بررسی بی‌طرفانه کارنامه حقوق بشر معاف نشود تا هیچ کشوری اجازه پیدا نکند که صدای مستقل کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل را ساکت کند.”

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر اظهارات کارشناس ارشد سازمان ملل درباره برده‌داری نوین، مبنی بر بهره‌کشی از مسلمانان اویغور در منطقه سین‌کیانگ در اردوگاه‌های کار اجباری چین، خشم بیجینگ را برانگیخت.

واکنش تند چین به گزارش سازمان ملل درباره بهره‌کشی از اویغورها در سین‌کیانگ

بیش از 230 سازمان غیردولتی خواستار استعفای میشل باشله شدند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x