صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بیش از 230 سازمان غیردولتی خواستار استعفای میشل باشله شدند

ده‌ها نهاد مدافع حقوق بشر و سازمان غیردولتی، خواستار استعفای میشل باشله، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل شده و او را متهم کرده‌اند که در جریان سفر ماه گذشته‌اش به بیجینگ، به "سفیدسازی قساوت‌های" چین تلاش کرده است.

ده‌ها نهاد مدافع حقوق بشر و سازمان غیردولتی، خواستار استعفای میشل باشله، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل شده و او را متهم کرده‌اند که در جریان سفر ماه گذشته‌اش به بیجینگ، به “سفیدسازی قساوت‌های” چین تلاش کرده است.

پیک‌آفتاب: بیش از 230 گروه مدافع حقوق اویغورها، تبتی‌ها و هانگ‌کانگی‌ها، روز گذشته 8 جولای، با نشر بیانیه مشترکی خواستار “استعفای فوری کمیشنر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر” شدند.

در این بیانیه؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ترغیب شده است تا در پایان اگست سال روان که ماموریت باشله به پایان می‌رسد، به وی پیشنهاد نکند که برای دور دوم تصدی این سمت را به عهده بگیرد.

باشله پس از سفر به چین با انتقادات فراوانی روبه‌رو شده است که چرا در جریان این سفر به شدت از عمل‌کرد بیجینگ در زمینه حقوق بشر به ویژه نقض حقوق اقلیت مسلمان اویغور، بازداشت و کار اجباری اویغورها در چین، انتقاد قوی‌تر نکرده است.

در همین حال، امریکا رویکرد حکومت چین با اویغورها را “نسل‌کشی” و “جنایت علیه بشریت” قلم‌داد کرده است، ادعاهایی که بیجینگ همواره آن‌را رد کرده است.

سازمان‌های غیردولتی در بیانیه خود نوشته‌اند که باشله “فرصت نادر برای حساب‌گیری از چین را از دست داد و در زمینه پرسش و رسیدگی به تخطی‌های سیستماتیک حقوق بشری توسط مقام‌های چینی ناکام ماند.”

بیانیه افزوده است که در عوض، باشله قساوت‌های حقوق بشری حکومت چین را “سفیدسازی” کرده و تلاش‌های بیجینگ برای “پنهان کردن جرایم زیر نام مبارزه با دهشت‌افگنی را مشروعیت” بخشیده است. این گروه‌ها گفته‌اند که باشله در انجام ماموریت اداری که در رأس آن قرار دارد، کوتاه آمده است.

حکومت چین متهم است که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور را در کمپ‌های کار اجباری بازداشت کرده است، اما حکومت چین ضمن رد این اتهامات، این کمپ‌ها را “مراکز آموزش حرفه” خوانده است.

در بیانیه مشترک این سازمان‌ها آمده است که “سفر ناکام کمیشنر عالی سازمان ملل، نه تنها بحران حقوق بشری را زیر سلطه حکومت چین وخیم‌تر کرده، بلکه تمامیت دفتر کمیشنر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر را در زمینه ترویج و حراست از حقوق بشر در جهان، نیز به شدت زیر سوال برده است.”

با این‌که هیچ گروه بزرگ بین‌المللی مدافع حقوق بشر، بیانیه مشترک این 230 سازمان را امضا نکرده‌اند، اما دیدبان حقوق بشر خود را با نگرانی این سازمان‌ها شریک دانسته است.

در همین حال؛ جان فیشر، معاون دیدبان حقوق بشر گفته است: “زمانی‌که یک حکومت ناقض حقوق بشر، سفر وی را تمجید می‌کند و اویغورها و کسانی‌که با بدرفتاری روبه‌رو اند حس می‌کنند که به آنان خیانت شده و خواستار استعفای وی می‌شود، این نشانه آشکار است که باشله در انجام وظیفه‌اش به صفت کمیشنر عالی حقوق بشر، ناکام مانده است.”

او در توییتی گفته است: “همه چیز در بیانیه باشله در مورد معافیت از مجازات درست است. چرا او آن‌را در چین اعمال نمی‌کند.”

این در حالی مطرح می‌شود که کمیشنر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، هفته آینده در جریان جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل که در جنوا برگزار می‌شود، با انتقادات بیش‌تری روبه‌رو شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x