صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش تند چین به گزارش سازمان ملل درباره بهره‌کشی از اویغورها در سین‌کیانگ

اظهارات کارشناس ارشد سازمان ملل درباره برده‌داری نوین، مبنی بر بهره‌کشی از مسلمانان اویغور در منطقه سین‌کیانگ در اردوگاه‌های کار اجباری چین، خشم بیجینگ را برانگیخت.

اظهارات کارشناس ارشد سازمان ملل درباره برده‌داری نوین، مبنی بر بهره‌کشی از مسلمانان اویغور در منطقه سین‌کیانگ در اردوگاه‌های کار اجباری چین، خشم بیجینگ را برانگیخت.

پیک‌آفتاب: تومویا اوبوکاتا، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در حوزه اشکال معاصر برده‌داری، در گزارشی که روز سه‌شنبه 16 اگست، در توییتر خود به اشتراک گذاشت، تاکید نمود که «ارزیابی‌های مستقل از اطلاعات موجود» این موضوع را تائید می‌کند.

به گفته این گزارش‌گر ویژه، او براساس این ارزیابی مستقل به این نتیجه «منطقی» رسیده که وادار کردن “اویغورها، قزاق‌ها و سایر اقلیت‌های قومی به کار اجباری در حوزه‌هایی چون کشاورزی و تولید در منطقه خودمختار سین‌کیانگ چین رخ داده است.”

در همین حال، در گزارش سازمان ملل آمده که بازداشت و آموزش اجباری اقلیت‌ها در سین‌کیانگ به صورت سیستماتیک انجام می‌شود.

از سوی دیگر، دولت چین ادعا می‌کند این برنامه‌های آموزش کار می‌تواند فرصت‌های شغلی برای اقلیت‌ها ایجاد کند و درآمد آن‌ها را افزایش دهد، اما گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در گزارش خود به شاخصه‌های کار اجباری و ماهیت غیرارادی کار و آسیب‌های ناشی از آن تاکید دارد.

چین همه اتهامات در زمینه سوءاستفاده از اویغورها و دیگر گروه‌های اقلیت مسلمان در سین‌کیانگ را رد می‌کند.

در واکنش به این گزارش رسمی، وزارت خارجه چین روز گذشته 17 اگست، بار دیگر بهره‌کشی از اقلیت‌های مسلمان و وجود کار اجباری در سین‌کیانگ را رد و از سابقه چین در حمایت از حقوق کارگران دفاع کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از داده‌های گزارش ویژه سازمان ملل، امریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی و نیروهای مخالف چین را به ارائه «دروغ‌ها و اطلاعات نادرست درباره سین‌کیانگ» متهم کرد و افزود که گزارش‌گر ویژه براساس این اطلاعات، گزارش خود را منتشر کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتی گفته است: “بررسی کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل، بار دیگر زنگ خطر را برای دولت امریکا به صدا درآورد. ایالات متحده خود را کشوری برتر می‌بیند که می‌تواند به دیگران در مورد حقوق بشر لکچر دهد، اما تنها چیزی که جهان دیده است، عدم رعایت قوانین حقوق بشر است.”

گزارش اوبوکاتا جدا از گزارش میشل باشله، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل است که وی وعده داده پیش از پایان کار خود در این سِمت در ماه جاری منتشر خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته خبر داده بود که دولت چین تلاش دارد مانع انتشار این گزارش شود. براساس گزارش نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی، چین بیش از یک میلیون تن از ترک‌های مسلمان اویغور ساکن منطقه سین‌کیانگ را در اردوگاه‌های کار اجباری بازداشت کرده و در تلاش برای «نسل‌کشی» ساکنان این منطقه است.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی نیز از «عقیم» کردن اجباری زنان، شکنجه و شستشوی مغزی بازداشتی‌ها و هم‌چنین استفاده از آن‌ها به عنوان نیروی کار ارزان در این منطقه منتشر شده است.

چین منکر وجود اردوگاه‌های اجباری است و آن‌ها را «مراکز بازپروری و آموزشی» برای مبارزه با «افراط‌‌گرایی» می‌نامد و مدعی است با افرادی که در این مراکز هستند، بدرفتاری نمی‌شود.

این در حالی است که بیش از 230 گروه مدافع حقوق اویغورها، تبتی‌ها و هانگ‌کانگی‌ها، روز ۸ جولای، با نشر بیانیه مشترکی خواستار “استعفای فوری میشل باشله، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر” شدند. در این بیانیه، میشل باشله متهم به «سفیدسازی» قساوت‌های چین، در جریان سفرش به بیجینگ شده است.

بیش از 230 سازمان غیردولتی خواستار استعفای میشل باشله شدند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x