صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ترس اسرائیل از احیای توافق برجام؛ رئیس موساد به امریکا می‌رود

داوید بارنیا، رئیس موساد (سازمان استخباراتی اسرائیل) قرار است به زودی به امریکا سفر کند تا نگرانی‌های کشورش از توافق احیای برجام را با اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس سنای امریکا، در میان بگذارد.

داوید بارنیا، رئیس موساد (سازمان استخباراتی اسرائیل) قرار است به زودی به امریکا سفر کند تا نگرانی‌های کشورش از توافق احیای برجام را با اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس سنای امریکا، در میان بگذارد.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری هاآرتز اسرائیل روز گذشته 28 اگست، گزارش داده که داوید بارنیا، رئیس موساد به زودی به ایالات متحده امریکا سفر خواهد کرد. در گزارش آمده است که هدف اصلی سفر بارنیا به امریکا، در میان گذاشتن نگرانی‌های اسرائیل از توافق احیای برجام، با مقامات ایالات متحده امریکا و به ویژه اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس سنای امریکا می‌باشد.

این در حالی است که طی روزهای گذشته، وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز با همین هدف به واشنگتن رفته بودند.

در گزارش این رسانه اسرائیلی، جزئیاتی از متن توافق پیشنهادی احیای برجام را نیز منتشر شده است که براساس آن، قبل از امضای توافق‌نامه، تهران و واشنگتن باید درباره “آزادسازی زندانیان دوتابعیته در ایران و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های غربی” به توافق برسند.

در این گزارش هم‌چنان آمده است که اگر دو طرف به توافق برسند، لغو مقداری از تحریم‌ها در مرحله نخست اجرای توافق‌نامه، عملی می‌شود. ایران نیز در ابتدای توافق قرار است فعالیت‌های غنی‌سازی یورانیم مغایر با برجام را متوقف کند، ولی ذخیره یورانیوم با غلظت بالای خود را حفظ خواهد کرد.

هاآرتز با اشاره به لزوم بررسی توافق‌نامه احیای برجام از سوی کانگرس امریکا، این کار را مربوط به مرحله دوم پس از امضای توافق‌نامه جدید ذکر کرده است.

دولت امریکا حداکثر تا پنچ روز بعد از امضای توافق‌نامه، آن‌را به کانگرس می‌فرستد تا برای 30 روز تحت بررسی قانون‌گذاران این کشور قرار گیرد. پس از تصویب کانگرس، دولت امریکا خبر بازگست به برجام را به شورای امنیت سازمان ملل خبر داده و ایران و امریکا با نشر بیانیه‌ای مشترک، بازگشت دوجانبه به برجام و اجرای کامل مفاد آن‌را اعلام خواهند کرد.

بعد از طی نمودن مراحل بالا، امریکا تحریم‌های تجارتی ایران را لغو کرده و ایران نیز ذخیره یورانیوم غنی شده خود را به خارج از این کشور خواهد فرستاد.

هاآرتز در ادامه گزارش خود گفته است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به احتمال توافق احیای برجام، ابراز خوش‌بینی کرده است.

سفرهای مقامات اسرائیل به ایالات متحده امریکا در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و گفت که خروج از برجام باعث دور شدن امریکا از متحدان خود شد.

جان کربی: بایدن به دیپلماسی در قبال برجام معتقد است، اما نگرانی اسرائیل را نیز درک می‌کند

این در حالی است که تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه عضو کمیته روابط خارجی سنای امریکا روز اول سنبله، در بیانیه‌ای به شدت از دولت جو بایدن به دلیل تلاش برای احیای برجام انتقاد کرده است. به گفته تد کروز توافق دولت امریکا برای بازگشت به برجام، صدها میلیارد دالر در اختیار حکومت ایران قرار خواهد داد، تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران که تحت کنترل سپاه پاسداران است را بر می‌دارد و منابع لازم را جهت صدور تروریزم در اختیار این حکومت قرار می‌دهد.

انتقاد جمهوری‌خواهان از رویکرد جو بایدن در قبال احیای برجام

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز روز 31 اسد، گفته بود که دست‌یابی به توافق برای احیای برجام نزدیک است.

ند پرایس: دست‌یابی به توافق احیای برجام نزدیک است

ایران: در صورت خروج امریکا از برجام، غرامت می‌خواهیم

امریکا به ایران: بین روسیه و برجام، یکی را انتخاب کنید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x