صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شورای امنیت سازمان ملل در مورد معافیت سفر رهبران طالبان به توافق نهایی نرسیدند

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون نتوانسته است تصمیم نهایی را در مورد معافیت سفر 13 مقام طالبان اتخاذ نماید.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون نتوانسته است تصمیم نهایی را در مورد معافیت سفر 13 مقام طالبان اتخاذ نماید.

پیک‌آفتاب: اسوشیتدپرس امروز 20 اگست، به نقل از دیپلومات‌های ارشد گزارش داده است که روسیه و چین موافق ادامه معافیت سفر 13 مقام طالبان هستند. آنان می‌خواهند این مقام‌های طالبان در کنار سفر به چین و روسیه، به قطر و کشورهای منطقه نیز اجازه سفر داشته باشند.

اما کشورهای غربی از جمله امریکا، به دلیل نقض حقوق دختران و زنان افغانستان توسط طالبان، عدم پیش‌رفت در مذاکرات برای دست‌یابی به توافق‌های نهایی روی برخی از مسایل و عدم تشکیل حکومت همه‌شمول، می‌خواهند این فهرست را کاهش دهند.

امریکا پیشنهاد کرده که از میان 13 مقام طالبان، هفت تن از سفر منع شوند و 6 تن باقی‌مانده به مدت 90 روز از سفر معاف شوند و سفر آنان تنها به قطر محدود شود.

براساس گزارش اسوشیتدپرس، اکنون روسیه و چین برای بررسی پیشنهاد امریکا تا روز دوشنبه مهلت دارند.

از سوی دیگرغ ذبیح الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان بار دیگر این تحریم‌ها را ناموجه می‌خواند. مجاهد امروز به رسانه‌ها گفت: “هیچ دلیل موجهی برای تحریم رهبران امارت اسلامی از سوی کسی وجود ندارد، حتا اگر سازمانی مانند سازمان ملل باشد که جای‌گاه بین‌المللی دارد و با کشورهای سراسر جهان تعامل دارد. اگر دوباره این ممنوعیت اعمال شود، به این معناست که پس از جنگ و ویرانی با افغانستان هم‌کاری نمی‌کنند و این به سود هیچ کسی نیست”.

براساس قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل در سال 2011، 135 مقام طالبان در فهرست تحریم‌ها قرار دارند که دارایی‌های آنان مصادره و بر سفرهای خارجی آنان ممنوعیت وضع شده است.

سازمان ملل محدودیت‌های سفر 15 تن از این افراد را حذف کرد تا در گفتگوهای صلح دخیل باشند و آن‌ را پیش ببرند.

با این حال، در ماه جون سال 2022، شورای امنیت سازمان ملل نام دو تن را از این فهرست 15 نفری مشمول معافیت از سفر طالبان حذف کرد.

در جمع این افراد عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان و سید احمد شهیدخیل، معاون وزارت معارف طالبان نیز شامل‌اند. هر دوی آنان متهم به بستن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم و محدود کردن دختران و زنان از تحصیل هستند.

ممنوعیت سفر دو مقام ارشد طالبان از سوی سازمان ملل تمدید شد

حالا انتظار می رود که شورای امنیت سازمان ملل، روز دوشنبه تصمیم خود را در مورد 13 نفر باقی‌مانده بگیرد.

این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی خواستار ممنوعیت سفر رهبران طالبان به دلیل آن‌چه نقض حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان می باشد، شده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر اماندا پرایس، خبرنگار الجزیره در سازمان ملل به نقل از منابع خود در توییتی نوشته بود که بحث‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید معافیت از منع سفر برای 13 مقام طالبان به بٌن‌بست رسیده است.

اختلاف نظر درباره ممنوعیت سفر مقامات طالبان در شورای امنیت سازمان ملل

احتمال تمدید معافیت بر سفرهای خارجی رهبران طالبان از سوی امریکا

عفو بین‌الملل خواهان وضع محدودیت بر سفر مقامات طالبان شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x