صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اختلاف نظر درباره ممنوعیت سفر مقامات طالبان در شورای امنیت سازمان ملل

اماندا پرایس، خبرنگار الجزیره در سازمان ملل به نقل از منابع خود در توییتی نوشت که بحث‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید معافیت از منع سفر برای 13 مقام طالبان به بٌن‌بست رسیده است.

اماندا پرایس، خبرنگار الجزیره در سازمان ملل به نقل از منابع خود در توییتی نوشت که بحث‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید معافیت از منع سفر برای 13 مقام طالبان به بٌن‌بست رسیده است.

پیک‌آفتاب: پیشنهاد روسیه و چین برای تمدید این معافیت برای 90 روز دیگر توسط فرانسه و بریتانیا رد شده است.

شورای امنیت سازمان ملل برای 13 مقام طالبان به طور موقت معافیت از ممنوعیت سفر قایل شده است که موعد آن روز جمعه این هفته به پایان می‌رسد.

این ممنوعیت به علت قرار داشتن طالبان در فهرست گروه‌های تروریستی شورای امنیت سازمان ملل، بر رهبران طالبان وضع شده است.

از سوی دیگر، اماندا پرایس می‌گوید که امریکا پیشنهاد تمدید معافیت برای شش مقام طالبان را داده بود تا آنان فقط به قطر سفر کرده بتوانند؛ جایی که مقامات امریکایی و طالبان در چند سال اخیر با هم تماس و گفتگو داشته‌اند. اما، این طرح ظاهراً از سوی چین و روسیه رد شده است.

اکنون دیپلومات‌های روسی و چینی پیشنهاد جدیدی را مطرح کرده‌اند که براساس آن، سفرهای مقامات طالبان به چین، روسیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه محدود خواهد شد.

در آستانه تصمیم‌گیری این شورا، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در کنار چند سازمان بین‌المللی دیگر از امریکا خواستند که این معافیت را لغو کند. این سازمان‌ها می‌گویند که ممنوعیت سفر و برخی اقدامات تنبیهی دیگر تا زمان تغییر سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان علیه زنان، دختران و اقلیت‌های قومی-مذهبی افغانستان ادامه پیدا کند.

این در حالی مطرح می‌شود که کمیته تحریم‌های سازمان ملل در نشست قبلی خود، عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان و سیداحمد شهیدخیل، معین وزارت معارف طالبان را ممنوع‌السفر کرده‌اند.

ممنوعیت سفر دو مقام ارشد طالبان از سوی سازمان ملل تمدید شد

احتمال تمدید معافیت بر سفرهای خارجی رهبران طالبان از سوی امریکا

عفو بین‌الملل خواهان وضع محدودیت بر سفر مقامات طالبان شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x