صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: در مورد ادعای کشته شدن ایمن الظواهری تحقیق می‌کنیم

رسانه‌ها گزارش می‌دهند که طالبان گفته‌اند درباره کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در افغانستان را تحقیق می‌کنند.

رسانه‌ها گزارش می‌دهند که طالبان گفته‌اند درباره کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در افغانستان را تحقیق می‌کنند.

پیک‌آفتاب: رویترز به نقل از یک مقام طالبان امروز پنج شنبه 13 اسد، گزارش داده که رهبران ارشد آنان در حال تحقیق درباره «ادعای» امریکا در مورد کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در حمله هواپیمای بی‌سرنشین امریکا در کابل هستند.

در همین حال؛ سهیل شاهین، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر طی پیامی به خبرنگاران گفت: “دولت و رهبری طالبان می‌گویند از آن‌چه که ادعا می‌شود و تاکنون هیچ اثری دیده نشده، اطلاع نداشتیم.”

وی با بیان این‌که در حال حاضر تحقیقات برای صحت و سقم این ادعا در حال انجام است، گفت: “نتایج این تحقیقات به اطلاع عموم خواهد رسید.”

رهبران طالبان تا حد زیادی در مورد حمله هواپیمای بی‌سرنشین روز یک‌شنبه، سکوت کرده‌اند و حضور یا کشته شدن الظواهری در کابل را تایید نکرده‌اند.

از سوی دیگر، سه منبع مختلف در طالبان گفته‌اند: “رهبران ارشد طالبان در مورد چگونگی واکنش به حمله هواپیماهای بی‌سرنشین ایالات متحده، گفتگوهای طولانی داشته‌اند.”

این در حالی است که واکنش طالبان می‌تواند عواقب قابل توجهی داشته باشد، زیرا آن‌ها به دنبال مشروعیت بین‌المللی و دسترسی به میلیاردها دالر از وجوه مسدود شده افغانستان، پس از شکست دولت قبلی تحت حمایت امریکا است.

افزون بر موارد بالا؛ الظواهری، داکتر مصری از نزدیک در حملات 11 سپتمبر 2001، به ایالات متحده شرکت داشت و یکی از افراد تحت تعقیب امریکا در جهان بود.

مرگ او در کابل این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا او پناهگاهی از طالبان دریافت کرده، طالبانی که به ایالات متحده به عنوان بخشی از توافق‌نامه 2020، در مورد خروج نیروهای تحت رهبری امریکا اطمینان داده بودند که گروه‌های شبه‌نظامی دیگر را پناه نخواهند داد.

در همین حال، سهیل شاهین گفت که طالبان به توافق‌نامه‌ای که در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، متعهد است.

از جانب دیگر؛ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفت که طالبان با میزبانی و پناه دادن به الظواهری، این توافق را “به شدت نقض کرده‌اند.”

این در حالی است که رسانه‌ها روز 31 جولای، از عملیات در منطقه شیرپور کابل که ایمن الظواهری، رهبر القاعده در آن به قتل رسید، خبر دادند.

جو بایدن: ایمن الظواهری در کابل به دستور من به قتل رسید

واکنش‌ها به کشته شدن ایمن الظواهری

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x