صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رینا امیری: رویه طالبان با زنان افغانستان، سبب وضع تحریم‌ها شده است

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان می‌گوید که طالبان در نتیجه توصل به روش‌ها و اعمالی که انجام می‌دهند، تحریم شده‌اند.

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان می‌گوید که طالبان در نتیجه توصل به روش‌ها و اعمالی که انجام می‌دهند، تحریم شده‌اند.

پیک‌آفتاب: رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان می‌گوید که طالبان در برابر زنان، روش ظالمانه در پیش گرفته‌اند. امیری این اظهارات را در گفتگوی تازه با BBC مطرح کرده است.

نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان تصریح کرده است: “تحریم‌ها و مجازاتی که بالای طالبان وضع شده، به حال خود باقی‌مانده، این همه به علت روش‌ها و اعمال ضدانسانی خود طالبان است. طالبان زنان را طوری که گزارش‌گر ویژه سازمان ملل چند روز پیش گفت، نادیده گرفته‌اند. این ظالم‌ترین رژیم در جهان است.”

امیری افزود که زنان افغانستان با تبعیض جنسیتی فاحش روبه‌رو اند و روشی که طالبان در برابر زنان اختیار کرده، درهیچ کشور اسلامی وجود ندارد.

این اظهارات از سوی امیری، روز دوشنبه در حالی بیان می‌شود که گردهمایی اخیر که با اشتراک بیش از سه هزار عالم دین و بزرگان قومی از سوی طالبان در کابل دایر شد، از طالبان حمایت کرد و از جامعه جهانی و امریکا خواست که پول‌های منجمد شده افغانستان را آزاد کنند.

از سوی دیگر، حکومت امریکا حدود هفت ملیارد دالر و کشورهای اروپایی دو ملیارد دالر از پشتوانه خارجی بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرده‌اند.

در همین حال؛ جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در اوایل ماه فبروری تصمیم گرفت که 3.5 ملیارد دالر را برای فراهم کردن کمک‌های بشری به شهروندان افغانستان آزاد سازد و متباقی را برای غرامت احتمالی بازماندگان قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتمبر 2001، برای شهروندان امریکا نگه می‌دارد.

افزون بر این تعزیرات، برخی رهبران طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله هنوز هم در فهرست سیاه قرار داشته و به خارج سفر کرده نمی‌توانند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در 15 اگست سال گذشته؛ بر کار، تعلیم و فعالیت‌های اجتماعی زنان محدودیت وضع کرده‌اند و به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه داده نشده که به آموزش خود ادامه دهند.

گردهمایی اخیر عالمان دینی و بزرگان قومی در کابل نیز کدام توصیه صریح درباره آموزش دختران نداشت. در همین حال، طالبان همواره می‌گویند که روی طرزالعملی کار می‌کنند تا زمینه آموزش دختران در چوکات شریعت اسلامی مهیا شود، وعده‌ای که تا حال از سوی طالبان عملی نشده و صرف در حد ادعا باقی مانده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر نیز رینا امیری، فرستاده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان گفته بود که جامعه جهانی در حمایت از حقوق زنان و جمعیت‌های در معرض خطر در افغانستان، باید یک موضع اصولی، قوی و متحد داشته باشد.

رینا امیری: جامعه جهانی در حمایت از حقوق زنان در افغانستان، موضع قوی و متحد اتخاذ کند

رینا امیری: محدودیت‌های زنان افغانستان، در هیچ کشور اسلامی دیده نشده است

رینا امیری: پس از بازگشت طالبان به قدرت، زنان از تمام حقوق خود محروم شده‌اند

امریکا: افغانستان بدون زنان به ثبات نمی‌رسد

نماینده ویژه امریکا: کشورهای اسلامی طالبان را وادار به پاسخگویی نسبت به حقوق بشر نمایند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x