صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: طالبان هنوز هم با القاعده رابطه وثیق دارد

سازمان ملل گفته است که طالبان از ماه اپریل 2022 بدین‌سو، قدرت خود را در افغانستان تحکیم بخشیده و 41 عضو این گروه که در فهرست تعزیرات این سازمان درج‌اند،‌ در کابینه و سایر کرسی‌های ارشد حکومت سرپرست طالبان حضور دارند.

سازمان ملل گفته است که طالبان از ماه اپریل 2022 بدین‌سو، قدرت خود را در افغانستان تحکیم بخشیده و 41 عضو این گروه که در فهرست تعزیرات این سازمان درج‌اند،‌ در کابینه و سایر کرسی‌های ارشد حکومت سرپرست طالبان حضور دارند.

پیک‌آفتاب: سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود نوشته است که طالبان این افراد را به دلیل “وفاداری” و “ارشدیت‌شان” در کرسی‌های مهم دولتی گماشته‌اند، در حالی‌که این افراد شایستگی لازم را ندارند.

در این گزارش ذکر شده است که جناح‌های مختلف طالبان تحت فرماندهی ملا هبت‌الله آخندزاده؛ به نفع خود مانور اجرا می‌کنند و شبکه حقانی موفق‌ترین و تاثیرگذارترین جناح در میان‌ آن‌ها است.

گزارش می‌نگارد که طالبان از قوم پشتون طرف‌داری کرده و سایر اقلیت‌های قومی افغانستان را از خود رانده و بیگانه کرده و به خصوص طالبان تاجیک‌تبار و اوزبیک‌تبار را با خطر سرخوردگی و ناامیدی مواجه کرده‌اند.

گزارش تحلیل می‌کند که رابطه میان طالبان و القاعده نزدیک باقی مانده و رهبر شبکه القاعده بیعت خود با هبت‌الله آخندزاده را تجدید نموده است.

گزارش تصریح کرده که ارزیابی دول سازمان ملل نشان می‌دهد که القاعده پناهگاه امن در زیر حاکمیت طالبان ساخته و افراد وابسته به این شبکه از آزادی عمل در افغانستان برخوردارند.

از جانب دیگر، سازمان ملل گفته است که پس از تسلط طالبان در 15 اگست سال گذشته، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، پیام‌های متعددی را ضبط کرده و ضبط این پیام‌ها نشان می‌دهد که او تا ماه فبروری 2022 زنده بوده است.

در بخش دیگر این گزارش آمده است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، منابع مالی آن‌ها در حالی افزایش یافته که اقتصاد افغانستان با بحران شدید مواجه است.

سازمان ملل گفته است که جامعه بین‌المللی فراهم‌آوری کمک‌های بشری را برای مردم افغانستان در اولویت خود قرار داده، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که آیا این کمک‌ها به دسترس آن عده از اعضای طالبان نیز قرار می‌گیرد که در فهرست تعزیرات قرار دارند یا خیر.

بر اساس این گزارش،‌ طالبان برای تمویل شورش‌گری‌شان، به طور قابل ملاحظه از عواید مواد مخدر نفع برده‌اند و شواهد نشان می‌دهد که دستور آن‌ها مبنی بر وضع محدودیت بر تجارت تریاک و سایر مواد مخدر بی‌نتیجه بوده است.

سازمان ملل در این گزارش هم‌چنین سفارش کرده است که فرمان هبت‌الله آخندزاده مبنی بر منع کشت کوکنار، باید مورد نظارت قرار بگیرد که آیا این فرمان عملی شده است یا خیر.

بر اساس این گزارش، پس از تسلط طالبان در اگست 2021، شاخه خراسان داعش نیز حملات خود را در افغانستان متمرکز کرده است، اما فعالیت این گروه از اواخر 2021 به دلیل سردی هوا در این کشور کاهش یافته است.

در بخش دیگر این گزارش آمده است که ثناالله غفاری، رهبر شاخه خراسان داعش که منابع مالی را در اختیار دارد، هنوز هم زنده است و این گروه را مدیریت می‌کند.

بر اساس این گزارش، پس از آزادی زندانیان از محابس افغانستان در سال 2021، شاخه خراسان داعش قادر شده است تا افراد بیش‌تری را استخدام کند. گزارش اما می‌گوید که این گروه‌ها تا اوایل سال 2023 میلادی قادر به سازمان‌دهی حملات بین‌المللی نیز نخواهند شد.

طالبان تاکنون در خصوص این گزارش تبصره نکرده، اما رهبران آن‌ها در گذشته همواره گفته‌اند که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا از قلمرو افغانستان به سایر کشورها حمله نمایند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر یک گزارش سازمان ملل گفته بود که گروه‌های تروریستی در افغانستان، پس از تسلط طالبان از آزادی بیش‌تری برخوردارند. گزارش هم‌چنین از دیدار پسر اسامه بن لادن در ماه اکتبر از افغانستان و گفتگو با طالبان حکایت داشت. وزارت خارجه طالبان اما گفته بود که این گزارش واقعیت ندارد.

سازمان ملل: گروه‌های تروریستی در افغانستان آزادتر شده‌اند

جنرال مکنزی: داعش در افغانستان در حال رشد است

طالبان به کارمندان سازمان ملل در کابل: حجاب خود را رعایت کنید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x