صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

قانون‌گذاران کانادا: اقدام‌های روسیه در اوکراین “نسل‌کشی” است

قانون‌گذاران مجلس عوام کانادا روز چهارشنبه 27 اپریل، به اتفاق آرا تصویب کردند که تهاجم روسیه به اوکراین را "نسل‌کشی" بنامند.

قانون‌گذاران مجلس عوام کانادا روز چهارشنبه 27 اپریل، به اتفاق آرا تصویب کردند که تهاجم روسیه به اوکراین را “نسل‌کشی” بنامند.

پیک‌آفتاب: نمایندگان پارلمان کانادا گفتند که شواهد فراوانی در دست است که نشان می‌دهد ارتش روسیه در اوکراین مرتکب “جنایت‌های جنگی نظام‌مند و گسترده علیه بشریت” شده است.

بر اساس طرح ارائه شده در مجلس عوام کانادا، جنایت‌های جنگی روسیه شامل قساوت‌های دسته‌جمعی، نمونه‌های نظام‌مند از کشتار عمدی غیرنظامیان اوکراینی، هتک حرمت اجساد، انتقال اجباری کودکان اوکراینی، شکنجه، آسیب جسمی، آسیب روانی و تجاوز جنسی است.

چند هفته پیش از این؛ جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در حمایت از اظهارات جنجالی رئیس جمهور امریکا، اطلاق واژه “نسل‌کشی” به اقدام‌های روسیه در اوکراین را “کاملاً به حق” دانسته بود. ترودو گفت که دولت او از انجام تحقیقات برای مستند کردن جنایات جنگی در اوکراین حمایت می‌کند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را مسئول این جنایات می‌داند.

ترودو این مطلب را در مصاحبه با سی‌ان‌ان مطرح کرد. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: “واضح است که پوتین به طور سیستماتیک شهروندان غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد، خواه در شفاخانه‌ها، خواه در ایستگاه قطار یا زایشگاه. این یکی از دلایلی است که کانادا جز اولین کشورهایی بود که از دیوان کیفری بین‌المللی خواست تا به جنایات جنگی پوتین رسیدگی کند”.

از سوی دیگر؛ جو بایدن، رئیس جمهور امریکا پس از گذشت یک‌ ماه و نیم از آغاز تهاجم مسکو به اوکراین به طور تلویحی ولادیمیر پوتین،‌ همتای روس خود را به “جنایت جنگی” متهم کرد. رئیس جمهور امریکا بعداً تصریح کرد که البته اطلاق “نسل‌کشی” به اقدام‌های مسکو در اوکراین منوط به ارزیابی و اظهار نظر حقوق‌دان‌های بین‌الملل است.

در همین حال، مقامات کرملین از این تهاجم به عنوان “عملیات ویژه نظامی” نام می‌برند و مدعی‌اند که جنگ در اوکراین با هدف “نازی‌زدایی” و “غیرنظامی کردن” کشور همسایه به راه افتاده است و فراتر از این مسئله، ایده‌ای دیگری مطرح نیست.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x