صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امیدواری پوتین برای پایان جنگ در اوکراین

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پس از بازدید از ترکیه، دیروز سه شنبه 26 اپریل، در مسکو با رئیس‎جمهور روسیه دیدار کرده و از تمایل پوتین برای یافتن راه حل مسالمت‎آمیز برای جنگ اوکراین خبر داده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پس از بازدید از ترکیه، دیروز سه شنبه 26 اپریل، در مسکو با رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده و از تمایل پوتین برای یافتن راه حل مسالمت‌آمیز برای جنگ اوکراین خبر داده است.

پیک‌آفتاب: سرمنشی سازمان ملل متحد قبل از پوتین، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز دیدار نموده و گفته است که بسیار علاقمند است تا شرایطی برای گفتگوی موثر و آتش‌بس در اسرع وقت فراهم گردد.

به گزارش «سی‌بی‎اس نیوز» پس از گفتگوی صریح با لاوروف، سرمنشی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: «روشن است که دو موضع متفاوت در مورد آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد وجود دارد و این نشان می‌دهد که دیپلمات روسی (لاوروف) امید چندانی برای عقب‌نشینی قریب‌الوقوع از خصومت‌ها ندارد.»

آنتونیو گوترش قرار است اواخر هفته جاری به کیف سفر کرده با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در مورد آتش‌‎بس گفتگو کند.

سی‌بی‌اس می‌افزاید، ولادیمیر پوتین رئیس‌‎جمهوری روسیه در ملاقات دیروز سه‌شنبه به انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد در مسکو گفت که او هنوز هم امیدوار است یک راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به جنگ اوکراین وجود داشته باشد.

از سوی دیگر امریکا و کشورهای عضو پیمان ناتو، دیروز با برگزاری اجلاسی در جرمنی مسئلۀ فرستادن اسلحه بیشتر به اوکراین را بررسی کردند.

ملاقات پوتین و گوترش همزمان با ادامه جنگ در شرق اوکراین و انفجارها برای دومین روز پیهم در «مولدوا» صورت گرفت.

این در حالیست که بلغاریا و پولند نیز رسماً اعلام کردند که کرملین گاز صادراتی به این دو کشور را سر از امروز چهارشنبه قطع می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد، در گفت‎وگو با خبرنگاران ناتوانی جامعه جهانی را در ایجاد هرگونه تغییر در اوکراین اذعان کرد و گفت: «نگران گزارش‎های مکرر در مورد نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر و جنایات جنگی احتمالی هستیم و یک تحقیق مستقلانه باید در این زمینه انجام شود.»

گوترش بر لزوم ایجاد کریدورهای فوری بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از شهرهای محاصره شده مانند «بندر ماریوپل» و ورود مواد غذایی، دارو و سایر کالاهای اساسی تاکید کرد: «برای این منظور، من پیشنهاد ایجاد یک گروه تماس بشردوستانه را ارائه کرده‌ام که فدراسیون روسیه، اوکراین و سازمان ملل متحد را گرد هم می‌آورد تا به دنبال فرصت‌هایی برای گشایش کریدورهای امن، با توقف خصومت‌ها باشد و امداد رسانی را تضمین کند.»

گوترش به نقل از وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو آماده همکاری با همکاران ما در سازمان ملل برای کاهش تلفات و خسارات بر غیرنظامیان در اوکراین است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x