صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کارشناسان سازمان ملل: منجمد ماندن دارایی‌های افغانستان، مشکلات زنان را بیش‌تر ساخته است

با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط ناگوار در افغانستان، گروهی از کارشناسان مستقل سازمان ملل به این نظر هستند که امریکا نیز با منجمد ساختن میلیاردها دالر سرمایه خارجی افغانستان، به مشکلات زنان افغانستانی افزوده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط ناگوار در افغانستان، گروهی از کارشناسان مستقل سازمان ملل به این نظر هستند که امریکا نیز با منجمد ساختن میلیاردها دالر سرمایه خارجی افغانستان، به مشکلات زنان افغانستانی افزوده است.

پیک‌آفتاب: 14 کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل با انتشار اعلامیه‌ای با انتقاد از عمل‌کردهای طالبان گفته است که خشونت جنسیتی یک تهدید جدی و طولانی‌مدت برای زنان و دختران افغانستان بوده اما این خشونت‌ها با اقدامات تحمیلی امریکا افزایش یافته است. این اعلامیه روز دوشنبه 25 اپریل، در جنوا منتشر شد.

این در حالی است که سازمان ملل و کشورهای جهان به شمول امریکا، محدودیت‌هایی را که طالبان به حق کار و آموزش زنان و دختران وضع کرده‌اند، محکوم کرده است.

اعلامیه کارشناسان سازمان ملل جزئیات زیادی در مورد خشونت‌های ذکر شده ارائه نکرده، اما از طالبان به خاطر گسترش تبعیض جنسیتی و محدود ساختن حقوق زنان انتقاد کرده است.

اعلامیه به موارد فقر و تنگ‌دستی شهروندان افغانستان اشاره کرده و گفته است که در حال حاضر در نتیجه بحران ایجاد شده بشری در افغانستان، 23 میلیون نفر به کمک‌های غذایی فوری متکی شده‌اند که در این میان تاثیرات این روند بر زنان و کودکان بیش‌تر از همه متصور است. این 14 کارشناس هم‌چنان نگران بیش از 4 میلیون آواره داخلی و 3.5 میلیون مهاجر افغانستانی نیز می‌باشند.

رئیس جمهور بایدن با صدور یک فرمان در ماه فبروری گفت: “نصف این سرمایه برای کمک با مردم افغانستان آزاد خواهد شد و متباقی امکان دارد به قضیه غرامت قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر اختصاص داده شود.”

در اعلامیه به مسئولیت‌های دولت‌ها و نیاز به رعایت قوانین بین‌المللی اشاره کرده و گفته است که دولت‌ها به شمول امریکا باید اطمینان حاصل کنند که اقدامات آن‌ها منجر به نقض موارد حقوق بشری نشود.

گروه کارشناسان سازمان ملل که این اعلامیه را در مورد وضعیت کنونی افغانستان و تاثیرات آن بر زنان و کودکان نشر کرده‌اند، گفته‌اند که نگرانی‌های خود را با واشنگتن نیز در میان گذاشته‌اند، اما تاکنون پاسخی نشنیده‌اند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر مدیر برنامه توسعه‌ای سازمان ملل در سفرش به کابل گفته بود که با توجه به افزایش بحران اقتصادی در افغانستان، جامعه جهانی باید به حمایت از این کشور ادامه دهد.

برنامه توسعه‌ای سازمان ملل: جامعه جهانی باید به حمایت از افغانستان ادامه دهد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x