صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

یک روز پس از حادثه؛ هنوزهم آمارهای دقیق روشن نشده است

در حالی‌که یک شبانه روز کامل از وقوع حملات تروریستی به مکتب عبدالرحیم شهید و مرکز آموزشی ممتاز می‌گذرد، هنوز هیچ منبعی به صورت رسمی در مور آمار شهدا و زخمی‌های این حملات چیزی نمی‌گوید. آمارها غیر رسمی اما، شمار شهدا و زخمی‌ها را بلند توصیف می‌کنند.

در حالی‌که یک شبانه روز کامل از وقوع حملات تروریستی به مکتب عبدالرحیم شهید و مرکز آموزشی ممتاز می‌گذرد، هنوز هیچ منبعی به صورت رسمی در مور آمار شهدا و زخمی‌های این حملات چیزی نمی‌گوید. آمارها غیر رسمی اما، شمار شهدا و زخمی‌ها را بلند توصیف می‌کنند.

پیک‌آفتاب: طالبان و برخی رسانه‌ها مجموع شهدا و زخمی‌های حملات روز گذشته را تنها 16 نفر اعلام کرده‌اند. اما منابع مردمی طالبان را به تحریف واقعیت متهم کرده و می‌گویند که قربانیان این حمله بسیار بیش‌تر از آمارهای رسمی است. دست‌اندرکاران لیسه عبدالرحیم شهید نیز به صورت رسمی در این مورد سخن نمی‌گویند، اما یک تن از استادان این مکتب به خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت که هم کارمندان مکتب و هم خانواده‌های شهدا به صورت جدی اخطار دریافت کرده‌اند تا در مورد آمارها چیزی نگویند.

محمد محقق از رهبران جهادی امروز در رخ‌نامه فیسبوک خود طالبان را به کوچک‌نمایی و پنهان‌کاری متهم کرده و نوشته است: “اطلاعات رسیده از منابع مردمی حاکی از این است که تعداد تلفات و زخمی‌ها قرار ذیل می‌باشد؛ تعداد شهدا ۱۲۶ نفر از جمله ۵۴ دختر و ۹۲ پسر و تعداد زخمی‌ها ۷۳ نفر از جمله ۲۶ دختر و ۴۷ پسر.”

اما به نظر می‌رسد که این آمار از اساس غلط است، به همان میزان که طالبان سعی در مخفی نگه‌داشتن و کوچک‌نمایی تلفات دارد، محمد محقق به شکل افراطی بزرگ‌نمایی کرده است، زیرا مکتب عبدالرحیم شهید یک مکتب پسرانه است و بعید است که به آن میزان دختر در زمان انجام حمله آن‌جا وجود داشته باشد.

کمیته فرهنگی مکتب عبدالرحیم شهید تاکنون هویت 11 شهید و 44 زخمی را تثبیت کرده و آمارهای آن را با خبرگزاری پیک‌آفتاب نیز شریک نموده است. این شهدا شامل 8 دانش‌آموز و سه فرد عادی می‌باشند. اما هنوزهم نمی‌توان گفت که این آمار نهایی باشد. شاهدان عینی که در زمان انفجارها در محل رویداد حاضر بوده‌اند، شمار شهدا را بیش‌تر از 40 نفر و زخمی‌ها را بیش‌تر از این ذکر می‌کنند. یک زن که به تعدادی از زخمی‌های انفجار اول آب داده، اما در زمان انفجار دوم طالبان او را از محل رویداد دور ساخته بود به خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت: “داخل کوچه اجساد روی هم افتاده بود. بیش‌ترشان سوخته بودند و قابل شناسایی نبودند. به ما گفتند بروید که انفجار دوم می‌شود.”

شاهد عینی دیگری می‌گوید که انفجار دوم تلفات بیش‌تری داشت، این انفجار در میان سراسیمگی دانش‌آموزان رخ داده است و تنها 11 آمبولانس، اجساد انفجار دوم را انتقال دادند. او به خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت: “آمار تلفات انفجار دوم بالا بود، اما طالبان به هیچ کس اجازه نداد حتا جنازه‌ها و زخمی‌ها را انتقال دهند.”

یکی از بستگان شهدا می‌گوید که جسد شهیدشان را از بین یک کانتینر شهید در شفاخانه محمدعلی جناح شناسایی کرده‌اند: “جسد میلاد را از کانتینر پُر از اجساد شفاخانه علی جناح به دست آوردیم.”

انفجار دوم در زمان حضور نیروهای طالبان در محل حادثه رخ داده است و طالبان هر دو طرف کوچه را که انفجار در آن صورت گرفته بسته بودند. به همین دلیل کسی از تلفات انفجار دوم خبر ندارد و نمی‌دانند که از آن انفجار به چی میزان شهید و زخمی به شفاخانه منتقل شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x