صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

زنان: محدودیت‌های وضع شده توسط طالبان، خلاف اسلام است

شماری از زنان تجارت‌پیشه، وضع محدودیت‌های گسترده علیه زنان توسط طالبان را خلاف دستورات اسلامی خوانده و تاکید می‌کنند که ثبات و توسعه پایدار بدون حضور زنان امکان‌پذیر نیست. حدود یک ماه پیش، طالبان اجازه دادند که اتاق تجارت و صنایع زنان پس از هفت ماه مسدود ماندن، بازگشایی شود.

محمدعارف بیات، کابل

شماری از زنان تجارت‌پیشه، وضع محدودیت‌های گسترده علیه زنان توسط طالبان را خلاف دستورات اسلامی خوانده و تاکید می‌کنند که ثبات و توسعه پایدار بدون حضور زنان امکان‌پذیر نیست. حدود یک ماه پیش، طالبان اجازه دادند که اتاق تجارت و صنایع زنان پس از هفت ماه مسدود ماندن، بازگشایی شود.

پیک‌آفتاب: اتاق تجارت و صنایع زنان، اداره‌ای است که در دوران جمهوریت امورات مربوط به زنان تجارت‌پیشه را مدیریت می‌کرد. این اداره اما، از زمان تسلط طالبان همانند بسیاری از ادارات دیگر مربوط به طالبان مسدود شده بود. شماری از زنان تجارت‌پیشه اما، با پیگیری مداوم، به تازگی موفق به بازگشایی این اداره شده‌اند. رویا حافظی، یکی از بانوان تجارت‌پیشه اکنون، به سمت ریاست این اتاق برگزیده شده است. او دو روز پیش در یک نشست خبری که به نوعی نشست دادخواهی زنان تجارت‌پیشه بود، گفت که در حد صلاحیت‌های تعریف شده کار خواهد کرد. حافظی از نهادهای ملی و بین‌المللی خواست تا زنان تجارت‌پیشه را حمایت کنند. به گفته رئیس اتاق تجارت زنان، دست‌یابی به توسعه پایدار و انکشاف اقتصادی، بدون حضور فعال و کارآمد زنان، امکان‌پذیر نخواهد بود.

عاقله حق‌دوست، عضو اتاق تجارت زنان است و از بازگشایی مجدد این اتاق ابراز خوشحالی می‌کند. او به پیک‌آفتاب می‌گوید که زنان هم بخشی از جامعه افغانستان و باید اجازه داشته باشند که همانند مردان در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند. به گفته حق‌دوست، زنان افغانستان در هیچ دوره، مخالف دستورات اسلامی عمل نکرده‌اند و اکنون آن‌چه از سوی وزارت امر به معروف طالبان علیه زنان اعمال می‌شود، ربطی به اسلام ندارد. او تاکید می‌کند که وضع محدودیت‌های شدید علیه زنان، خلاف دستورات دین است.

زینب سادات نیز عضو اتاق تجارت زنان است. او به پیک‌آفتاب می‌گوید که طالبان با بستن اتاق تجارت زنان، به تجارت و تولیدات بانوان آسیب زده‌اند. به گفته سادات، با تمامی مشکلاتی که هست، زنان افغانستان شکست‌ناپذیر هستند. پیام من برای کسانی که در بیرون از کشور هستند این است که لطفاً صدای خود را خاموش کنند ، به همان زندگی خود ادامه دهند و ما دیگر اجازه نمی‌دهیم که برای سرنوشت زنان افغانستان تصمیم بگیرند و این حق کسانی است که این‌جا هستند و تاثیرگذار می‌باشند. سادات هم‌چنین در مورد افزایش محدودیت‌ها گفت که این محدودیت‌ها سیاسی است و طالبان زنان را به گروگان گرفته‌اند تا برای خودشان مشروعیت بین‌المللی به دست آورند: “واقعاً می‌بینیم روز به روز قیودات بیش‌تر می‌شود، علت اصلی این قیودات مشروعیت نداشتن امارت از سوی جامعه جهانی است. تنها راه‌حل به نظر طالبان این است که بالای بانوان فشار و محدودیت‌هایی وضع نمایند. ما احساس می‌کنیم گروگان هستیم که بالای ما شرط و شروط می‌گذارند. به طالبان هشدار می‌دهیم که ادامه این وضعیت می‌تواند باعث شود که زنان فرهیخته و با استعداد افغانستان مجبور شوند از کشور خارج شوند.”

در نشستی که دو روز پیش از سوی اتاق تجارت زنان در کابل دایر شد، برخی مقامات طالبان هم بودند. مولوی قدرت‌الله جمال، معین وزارت تجارت طالبان گفت که خارجی‌ها برای زنان نام‌های زیادی گذاشته بودند، اما ما تنها دو نام را قبول داریم و آن دو نام برادران است و خواهران. او گفت تمامی زنان خواهران ما هستند و ما کشور را ترقی می‌دهیم.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان هم گفت که کار زنان از نظر دینی اشکال ندارد و در صدر اسلام هم زنان زیادی بودند که مصروف تجارت و زراعت بودند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x