صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

فرار ده‌ها دانشجوی دختر و پسر از دانشگاه بلخ

در یک ماه گذشته، دست‌کم 20 دانشجوی دختر، دانشگاه بلخ را ترک کرده‌اند. آمار دانشجویان فراری پسر، چندین برابر دانشجویان دختر است. این دانشجویان می‌گویند: وضع محدودیت‌ها توسط طالبان، آنان را وادار به ترک تحصیل کرده است.

جهان عارفی، بلخ

در یک ماه گذشته، دست‌کم 20 دانشجوی دختر، دانشگاه بلخ را ترک کرده‌اند. آمار دانشجویان فراری پسر، چندین برابر دانشجویان دختر است. این دانشجویان می‌گویند: وضع محدودیت‌ها توسط طالبان، آنان را وادار به ترک تحصیل کرده است.

پیک‌آفتاب: نزدیک به 35 روز است که از آغاز دانشگاه در بلخ می‌گذرد. قوانین سخت‌گیرانه طالبان باعث شده که بسیاری از دانشجویان به خصوص دانشجویان دختر از رفتن به دانشگاه و ادامه تحصیل منصرف شوند. به اساس آمارها، دست‌کم 20 دانشجوی دختر تاکنون از رفتن به دانشگاه انصراف داده‌اند. این دانشجویان، وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان را نفس‌گیر می‌خوانند.

نازنین (نام مستعار) می‌گوید، وضع محدودیت‌های نفس‌گیر از سوی طالبان؛ از لباس گرفته تا رنگ ناخن در دانشگاه بلخ، او را مجبور کرده که دانشگاه را ترک کند. نازنین به پیک‌آفتاب گفت: “این‌جا را برای‌مان جهنم ساخته‌اند، به جای این‌که به ما درس بدهند، از مو و لباس‌مان برای‌مان می‌گویند. از این همه تعیین تکلیف برای خودم و هم‌صنفانم به جای اداره دانشکده، من شرمیدم و مجبور شدم دیگر دانشگاه نروم.”

خوش‌بو (نام مستعار) یکی دیگر از دختران دانشجو در دانشگاه بلخ است. او به پیک‌آفتاب می‌گوید: “ما را بیش از چند بار هشدار داده‌اند که باید موهای‌مان دیده نشود.” به‌ گفته‌ای خوش‌بو، دختران دانشجو حجاب اسلامی که طالبان تعریف کرده ‌را رعایت می‌کنند، اما طالبان به همان حجاب تعریف شده از سوی خودشان هم قانع نیستند. خوش‌بو می‌گوید که طالبان دانشگاه را برای او و هم‌صنفانش کابوس ساخته‌اند. او تاکید می‌کند که دیگر به این کابوس‌گاه نمی‌رود.

نیلوفر (نام مستعار) دانشجوی دیگری است که از برخورد غیرانسانی استادان تازه گماشته شده از سوی طالبان به شدت شکایت دارد. نیلوفر به پیک‌آفتاب می‌گوید، طالبان می‌خواهند همین‌‌گونه افراط‌‌گرا و مردسالار بمانند و هیچ قصدی برای پذیرفتن حقوق طبیعی زنان در کشور ندارند. نیلوفر گفت که او و هم‌صنفانش دیگر قصد ندارد به مکانی که طالبان برای تحقیرکردن دختران ساخته‌اند، بروند.

آمارِی که به‌ پیک‌آفتاب رسیده، نشان می‌دهد که از آغاز دور تازه دانشگاه در بلخ تاکنون، دانشجویان فراوانی، به خصوص دانشجویان دختر مجبور شده‌اند که دانشگاه را ترک کنند. به گفته یکی از این ‌دانشجویان، تاکنون بیش از 20 دانشجوی دختر به دلیل اعمال محدودیت‌های تازه از سوی طالبان، دانشگاه را ترک کرده‌اند. آمار ذکرشده تنها مربوط به دختران است. به گفته دانشجویان دانشگاه بلخ، آمار دانشجویان پسر که دانشگاه را ترک کرده‌اند‌، چند برابر دختران می‌باشد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x