صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شورای امنیت سازمان ملل: طالبان در برابر خواست‌های مردم و جامعه تمکین کند

شورای امنیت سازمان ملل خواستار پاسخگویی طالبان در برابر خواست‌های داخلی و جهانی برای حل بحران بشری و تامین صلح و ثبات در افغانستان شد. هم‌چنین، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت که افغانستان با آینده مبهم روبه‌روست و نیاز به ایجاد یک نقشه راه و نظام نظارتی دارد.

شورای امنیت سازمان ملل خواستار پاسخگویی طالبان در برابر خواست‌های داخلی و جهانی برای حل بحران بشری و تامین صلح و ثبات در افغانستان شد. هم‌چنین، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت که افغانستان با آینده مبهم روبه‌روست و نیاز به ایجاد یک نقشه راه و نظام نظارتی دارد.

پیک‌آفتاب: شورای امنیت سازمان ملل با برگزاری نشستی ویژه، وضعیت افغانستان را مورد بررسی قرار داد. در این نشست، دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان، گفت که نهادهای بشردوستانه سازمان ملل توانسته‌اند به ۲۰ میلیون نفر در ۳۹۷ ولسوالی از ۴۰۱ ولسوالی افغانستان کمک برسانند. او اما گفت که این ماموریت برای خوداتکایی افغانستان در آینده کافی نیست. لاینز افزود، اگر واقع‌بین باشیم، کاری که انجام شده، فقط خرید کمی زمان برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی بوده است.

نماینده ویژه سازمان ملل افزود، کمک‌های بشردوستانه پُرهزینه و ناپایدار است و اکنون رسیدگی به اقتصاد افغانستان بسیار ضروری است، ما به نقطه اوج نزدیک می‌شویم که شاهد تعطیلی کسب‌وکارهای بیش‌تر، بی‌کار شدن افراد بیش‌تر و سقوط در فقر هستیم.

دیبرا لاینز گفت: یوناما، هم‌راه با شرکای سازمان ملل و بانک جهانی، به دنبال ایجاد یک مرکز مبادله بشردوستانه موقتی است تا امکان گسترش برنامه‌های بشردوستانه را فراهم کند که از این طریق دست‌رسی به دالر امریکا را برای کسب و کارهای قانونی فراهم می‌کند.

نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در عین حال گفت که هم‌کاری با مقامات طالبان برای دریافت تضمین آموزش برای دختران و پسران، حمایت از احترام به حقوق بشر، حمایت از ایجاد یک ساختار سیاسی همه‌شمول، حمایت از گفتگوی سیاسی برای تامین مشروعیت دولت، مبارزه با مواد مخدر، تروریزم و مسئله امنیت منطقه، ضروری است.

خانم لاینز گفت اگر چه برای بسیاری ناگوار است، ولی زمان آن فرا رسیده تا برای حل بحران افغانستان با طالبان سطح هم‌کاری و تماس‌ها بیش‌تر شود.

مریم صافی که به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان در این نشست از کانادا شرکت کرده بود، به وضعیت نقض حقوق بشری در حاکمیت طالبان اشاره کرد و از جامعه جهانی خواست که در نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان، به دنبال یک حکومت همه‌شمول باشند که زنان، تساوی جنسیتی، نمایندگان اقلیت‌های قومی، مذهبی و جنسی سهم فعال داشته باشند.

صافی هم‌چنین گفت که سازمان ملل باید بر روند کمک‌های مالی در افغانستان نظارت کند و سیستم نظارتی را ایجاد کند تا مردم بدانند که مالیاتی که دولت طالبان جمع‌آوری می‌کنند به کجا می‌رود؟ مریم صافی افزود که جهان نباید فریب طالبان را بخورد، بلکه باید ناظر اعمال آن‌ها باشد؛ زیرا به گفته وی از زمان روی کار آمدن طالبان، آزادی بیان، صدای زنان و سایر گروه‌های مخالف آن‌ها به شدت سرکوب شده‌اند.

او مدعی شد از زمانی‌که طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفته‌اند، گروه‌های تروریستی مانند داعش در تبانی با شبکه حقانی، فعالیت‌های خود را در افغانستان افزایش داده‌اند و در نبود رسانه‌های آزاد، امکان بازتاب این گونه فعالیت‌ها به شدت کاهش یافته است.

در همین حال نمایندگان کشورهای امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، ایران، هند، پاکستان و شمار دیگری از کشورها در این نشست در مورد وضعیت فعلی و آینده افغانستان سخنرانی کردند و خواستار ادمه کمک‌های بشردوستانه برای حل بحران بشری در افغانستان شدند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x