صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

قانون‌گذاران امریکایی در خصوص بازجویی چهار خبرنگار زن در مصر واکنش نشان دادند

مقام‌های مصری ویراستار روزنامه آنلاین «مدی مصر» و سه خبرنگار دیگر این رسانه را به اتهام «نشر خبرهای دروغ و اخلال نظم عامه» بازداشت و بازجویی کرده‌اند.

مقام‌های مصری ویراستار روزنامه آنلاین «مدی مصر» و سه خبرنگار دیگر این رسانه را به اتهام «نشر خبرهای دروغ و اخلال نظم عامه» بازداشت و بازجویی کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: مدی مصر، یکی از معدود رسانه‌های آزاد در مصر، گزارش داده است که خبرنگاران این رسانه به قید ضمانت رها شده‌اند.

اخیراً این رسانه در مقاله‌ای نگاشته بود که اعضای ارشد حزب «مستقبل وطن» که یک حزب سیاسی طرف‌دار حکومت مصر است، در یک قضیه فساد دخیل بوده‌اند.

لینا عطاالله، سردبیر این روزنامه و سه خبرنگار زن دیگر هر یک رنا ممدوح، ساره سیف‌الدین و بیسان کساب که در نوشتن این مقاله دخیل بودند، به افترا بستن و بدنام کردن اعضای حزب «مستقبل وطن» متهم شده‌اند.

مقام‌های مصری پس از بازجویی از لینا عطا‌الله، او را به گردانندگی یک وب‌سایت خبری بدون جواز نیز متهم کرده‌اند. رسانه مدی مصر گفته است که برای اخذ جواز درخواست داده است، اما هیچ پاسخی از سوی مقام‌ها دریافت نکرده است.

رسانه‌ها در مصر باید از حکومت جواز فعالیت اخذ کنند، اما منتقدان حکومت مصر می‌گویند که این لازمه و شرط، اغلباً برای خاموش کردن صداهای منتقد از دولت کار گرفته می‌شود.

آدم شف، عضو مجلس نمایندگان و معاون کمیته حزبی کانگرس امریکا برای آزادی مطبوعات با نشر اعلامیه‌ای از بازداشت و بازجویی این خبرنگاران مصری ابراز نگرانی شدید کرده است.

در این اعلامیه از قول شف آمده است: “این حرکت دیگری از سوی رئیس جمهور السیسی، برای زدودن آزادی‌های بنیادین مصری‌ها و بی‌اعتنایی آشکار به اصول بنیادین یک دموکراسی فعال است.”

در این اعلامیه آمده است که این چهار زن خبرنگار مصری نیز مانند شمار زیاد خبرنگاران و رسانه‌های مستقل در سرتاسر جهان «شجاعانه» از مقتدران نقد کرده و قضایای فساد را آشکار کرده‌اند. شف ضمن تقاضا برای فسخ اتهامات وارده گفته است: “امریکا باید با نیروی تمام، هر گونه تلاش حکومت‌ها برای خفه کردن مطبوعات آزاد و بی‌طرف را محکوم کند.”

مدی مصر یکی از صدها وب‌سایت خبری است که از سوی حکومت مصر در سال‌های اخیر مسدود شده‌اند، اما این رسانه هم‌چنان به نشر گزارش‌های تحقیقی از طریق دیگر سایت‌ها ادامه داده است.

تقریباً تمام روزنامه‌ها و کانال‌های تلویزیونی در مصر هم‌سو با مشی نشراتی حکومت یا قوای نظامی مصر، نشرات خود را عیار می‌کنند.

خبرنگاران مدی مصر در سال ۲۰۲۰ نیز هدف مقام‌های مصری قرار گرفته بودند. لینا عطا‌الله در سال ۲۰۲۰ هنگامی‌که سرگرم مصاحبه با مادر یک فعال مشهور زندانی بود، در بیرون محوطه زندان بازداشت شد.

در سال ۲۰۱۹ نیز نیروهای امنیتی مصر بر دفتر این رسانه یورش برده و کامپیوترها و تلفن‌های دست‌اندرکاران آن‌را ضبط و سه کارمند این رسانه به شمول سردبیر آن را بازداشت کردند. هر سه فرد بازداشت شده، سپس رها شدند.

حکومت مصر در سال‌های اخیر ده‌ها خبرنگار را بازداشت کرده و در برخی موارد خبرنگاران خارجی را از مصر اخراج کرده است.

کمیته بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران در گزارش سال ۲۰۲۱ خود، حکومت مصر را هم ردیف با ترکیه و چین، به عنوان بدترین زندانی کننده خبرنگاران در جهان معرفی کرده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x