صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

درگیری‌های دو روزه در عراق؛ اصابت چهار موشک به منطقه سبز بغداد

در حالی‌که درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان شیعی رقیب در عراق برای دومین روز پیاپی ادامه دارد، نیروهای امنیتی از اصابت چندین موشک به منطقه سبز بغداد خبر دادند. هم‌زمان آمار کشته‌شدگان در اردوگاه حامیان صدر افزایش یافته و ایران تلاش‌ می‌کند شهروندان خود را از عراق خارج کند.

در حالی‌که درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان شیعی رقیب در عراق برای دومین روز پیاپی ادامه دارد، نیروهای امنیتی از اصابت چندین موشک به منطقه سبز بغداد خبر دادند. هم‌زمان آمار کشته‌شدگان در اردوگاه حامیان صدر افزایش یافته و ایران تلاش‌ می‌کند شهروندان خود را از عراق خارج کند.

پیک‌آفتاب: مرکز رسانه‌ای امنیتی عراق امروز سه‌شنبه 30 اگست، خبر داد که منطقه سبز بغداد هدف چهار موشک قرار گرفته و این موشک‌ها در یک مجتمع مسکونی فرود آمد و خساراتی به آن وارد شده است.

منطقه سبز عراق که در حاشیه رودخانه دجله قرار دارد، ساختمان‌های مهم دولتی و سفارت‌خانه‌ها را در خود جای داده است.

براساس اعلام نیروهای امنیتی، موشک‌ها از سوی شبه‌نظامیان و از منطقه الحبیبیه و البلدیات در شرق پایتخت پرتاب شده بود.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع صحی در بغداد گزارش داد که از روز گذشته بدین‌سو، 23 تن از هواداران مقتدی صدر، به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

براساس همین گزارش، در این مدت دست‌کم 380 تن در خشونت‌های منطقه سبز زخمی شدند.

در پیوند به خشونت‌های جاری عراق، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در توییتی گفته است که من به دعوت حضرت سید مقتدی صدر برای توقف خشونت و هم‌چنین دعوت حاج هادی العامری و همه کسانی که در آرامش و جلوگیری از خشونت بیش‌تر کمک می‌کنند، ارزش قائل هستم. من از همه می‌خواهم که مسئولیت ملی حفظ خون عراق را بر عهده بگیرند.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرده که درگیری‌ها میان ارتش و شبه‌نظامیان حشدالشعبی از یک‌سو و هواداران صدر از صبح‌گاه روز سه‌شنبه، از سر گرفته شده است.

به گزارش این خبرگزاری، صدای شلیک سلاح‌های خودکار و راکت‌های آرپی‌جی در سراسر بغداد شنیده می‌شد که منشا آن منطقه سبز بود.

از جانب دیگر، رویترز گزارش داده که در طول شام‌گاه دوشنبه، صدای تیراندازی‌های مداوم و پرتاب راکت در سراسر پایتخت عراق شنیده می‌شد.

این خبرگزاری از بغداد نوشت که جاده‌های این شهر در روز سه‌شنبه 30 اگست، تقریباً از مردم عادی خالی بود و مردان مسلح در موترهایی بودند که مسلسل و نارنجک‌انداز حمل می‌کردند.

روز گذشته 29 اگست، پس از اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست، هوادارانش به مقر دولت در منطقه سبز بغداد و ساختمان‌های دولتی دیگر مناطق عراق یورش بردند.

این در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر هواداران مقتدی صدر، مقابل شورای عالی قضایی این کشور در منطقه سبز بغداد تحصن کرده بودند.

تحصن حامیان مقتدی صدر در برابر شورای عالی قضایی عراق

درگیری‌های دو روز اخیر باعث شد که مقام‌های ایران از بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق خبر دهند.

در همین حال؛ حسن خوش‌خو، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی ایران، امروز سه‌شنبه گفت: “هم‌اکنون تمامی پروازهای ایران به سمت عراق تا اطلاع بعدی لغو شده و هیچ پروازی از سمت ایران به عراق انجام نمی‌شود”.

او با این حال اضافه کرد مجوز دو پرواز فوق‌العاده به نجف برای برگرداندن مسافران گیرمانده در میدان هوایی طی روز سه‌شنبه صادر شده است.

هم‌چنین در حالی که معاون وزیر داخله ایران شام روز دوشنبه اعلام کرد که مرزهای زمینی ایران با عراق به دلیل ناآرامی‌های این کشور بسته شده؛ نادر عمیدزاده، فرماندار خرمشهر از آمادگی برای تخلیه زائران ایرانی از مسیر مرز شلمچه به داخل ایران خبر داد.

با وجود فراخوان رهبران سیاسی عراق به گفتگو میان گروه‌های مختلف سیاسی، نگرانی‌ها از تداوم خشونت‌ها در این کشور هم‌چنان وجود دارد.

حمزه حداد، تحلیل‌گر مسائل سیاسی به خبرگزاری فرانسه گفته است: “در پیشینه مقتدی صدر، عقب‌نشینی در عرصه سیاسی وجود داشته، اما این «وحشتناک‌تر» است، زیرا ممکن است این گونه تصور شود که این چراغ سبزی به هوادارانش برای هر کاری است”.

در حالی که اعتراضات اخیر حامیان صدر هفته‌ها ادامه داشت، تاکنون رویارویی صدری‌ها با گروه‌های شیعی تحت حمایت ایران به خشونت کشیده نشده بود.

این در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته 29 اگست، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در اقدامی غیرمنتظره کناره‌گیری قطعی خود را از فعالیت‌های سیاسی اعلام نمود.

مقتدی صدر از دنیای سیاست کناره‌گیری کرد

تنش‌های بی‌پایان عراق؛ در ادامه تظاهرات 125 تن در این کشور زخمی شدند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x