صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

یک سالگی فروپاشی نظام؛ جمهوری‌خواهان امریکا: جو بایدن مقصر خروج شتاب‌زده از افغانستان است

نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کانگرس امریکا سعی دارند تا جو بایدن، رئیس جمهور امریکا را به خاطر خروج شتاب‌زده نیروهای امریکایی از افغانستان، مقصر قلم‌داد کنند.

نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کانگرس امریکا سعی دارند تا جو بایدن، رئیس جمهور امریکا را به خاطر خروج شتاب‌زده نیروهای امریکایی از افغانستان، مقصر قلم‌داد کنند.

پیک‌آفتاب: جمهوری‌خواهان امریکا هشدار داده‌اند که رئیس جمهور بایدن را مسئول هرج‌ومرج و بی‌نظمی در خروج سربازان امریکایی از افغانستان می‌دانند.

با خروج غیرمسئولانه نیروهای امریکایی از افغانستان، طالبان در 15 اگست سال گذشته به قدرت برگشتند، ولی قصر سفید هم‌زمان با یک سالگی حاکمیت طالبان در افغانستان، از خروج سربازان امریکایی از این کشور دفاع کرد.

از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان امریکا روز یک‌شنبه 14 اگست، در گزارش خود قصر سفید را در چگونگی ترتیب خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مقصر دانستند.

در پیوند به این مسئله؛ ولی اندرین واتسن، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق باید به خاطر توافق‌نامه دوحه با طالبان، مقصر دانسته شود.

اما نمایندگان حزب جمهوری‌خواه می‌گویند درهفته جاری، یک گزارش را نشر می‌کنند که خروج سربازان امریکایی از افغانستان توسط جو بایدن را بحران‌زا تلقی می‌کند.

طبق صحبت‌های منابع، برخی سوال‌های کلیدی دراین گزارش مطرح می‌شود، از جمله این‌که قصر سفید درباره خروج سربازان چگونه تصمیم می‌گرفت؟ به ویژه در حالی‌که افراد ملکی و دیپلماتان، افغانستان را ترک نگفته بودند، سربازان خارج ساخته شدند. منتقدین می‌گویند که امریکا متحدان خود را به حال خود در میدان رها کردند.

حکومت جو بایدن در دفاع از این مسئله، اما می‌گوید که 124 هزار افغانستانی را در عملیات تخلیه از طریق هوا انتقال داده است. درجریان این عملیات، یک حمله انتحاری درمیدان هوایی کابل صورت گرفت که جان 13 سرباز امریکایی و ده‌ها افغانستانی را گرفت.

از سوی دیگر، وزارت خارجه امریکا می‌گوید که بعد از برگشت طالبان به قدرت، در طول یک سال گذشته حدود 800 امریکایی از افغانستان خارج ساخته شده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x