صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان یک سالگی به قدرت رسیدن‌شان را جشن گرفتند

یک سال پیش در چنین روزی؛ روز 15 اگست 2021، اشرف غنی، رئیس جمهور حکومت پیشین با وجود اعلامیه طالبان مبنی بر عدم ورود به کابل، از ارگ ریاست جمهوری توسط چرخ‌بال پا به فرار گذاشت و طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفتند.

یک سال پیش در چنین روزی؛ روز 15 اگست 2021، اشرف غنی، رئیس جمهور حکومت پیشین با وجود اعلامیه طالبان مبنی بر عدم ورود به کابل، از ارگ ریاست جمهوری توسط چرخ‌بال پا به فرار گذاشت و طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفتند.

پیکآفتاب: طالبان پس از سقوط دادن مراکز ولایت‌ها، سرانجام روز 15 اگست 2021، به دروازه‌های کابل رسیدند. متین بیگ، رئیس دفتر رئیس جمهور حکومت پیشین در بخشی از صحبت‌های خود با یکی از رسانه‌ها اظهار داشته است که هرچند سران طالبان در دوحه طی بیانیه‌ای به سران حکومت پیشین که در رأس آن اشرف غنی قرار داشت، وعده داده بودند که تا به نتیجه رسیدن گفتگوهای بین‌الافغانی و رسیدن به راه‌حلی برای ایجاد دولت انتقالی و انتقال قدرت به گونه مسالمت‌آمیز، به کابل وارد نخواهند شد، اما اشرف غنی و تیم سه نفره‌اش به شمول حمدالله محب و فضل‌محمود فضلی عصر روز 15 اگست، پس از ملاقات با یک شخص عرب ناشناخته، در میان 3 الی 3.5 ساعت، پا به فرار گذاشته و از کشور خارج شد.

طالبان در اولین سالگرد تسلط خود بر کابل، 15 اگست را به عنوان روز آزادی و شکست متجاوزین خارجی و دولت دست‌نشانده غرب، با اعلام نمودن رخصتی عمومی، از این روز تجلیل می‏‌نمایند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان با نشر تصویری از مسابقه پهلوانی یک سرباز خارجی با یک فرد ملکی افغانستانی در صفحه توییتر خود گفته است: “روز پیروزی حق بر باطل را به همه افغان‌های دین پرور تبریک می‏گویم.”

مجاهد هم‌چنین در توییتی دیگر گفته است: “این روز، روز پیروزی حق بر باطل و روز نجات و آزادی ملت افغانستان است. من برای همیشه برای ملت‌ام استقلال، حریت و آزادی دعا می‌کنم. از خداوند می‌خواهم که به ما امنیت، رفاه و آرامش همیشگی عطا کند.”

وزارت داخله طالبان نیز با نشر توییتی گفته است: “24 اسد روز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی بر ملت بزرگ افغانستان مبارکباد.”

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در کابل نیز با نشر توییتی گفته است: “روز آزادی کابل را برای تمام مردم افغانستان تبریک می‏گویم. خداوند قربانی ملت عزیز ما را قبول نماید. امروز برای اشغال‌گران یک روز سیاه و برای سربازان خدا، روزی سفید و امن است. حق کامیاب است.”

این در حالی است که طی یک سال گذشته، مردم افغانستان با فقر روز افزون، نبود بازار اقتصادی، افزایش خشونت علیه زنان، محرومیت دختران بالاتر از صنف شش از رفتن به مکتب، گرفتاری‌ها و گسترش ابعاد مختلف ارعاب از مسایلی بوده که مردم افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x