صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

متهم شدن یک شرکت چینی به نقض قوانین امریکا در مورد صادرات فن‌آوری به ایران

وزارت تجارت امریکا روز گذشته، یک شرکت چینی را که حدود دو سال به یک شرکت چینی دیگر «ZTE» برای دست‌یابی ایران به تجهیزات ساخت امریکا کمک کرده است را متهم می‌کند.

وزارت تجارت امریکا روز گذشته، یک شرکت چینی را که حدود دو سال به یک شرکت چینی دیگر «ZTE» برای دست‌یابی ایران به تجهیزات ساخت امریکا کمک کرده است را متهم می‌کند.

پیک‌آفتاب: وزارت تجارت امریکا با نشر بیانیه‌ای گفته است که شرکت «فار ایست کیبل» از ماه سپتمبر 2014 تا ماه جنوری 2016، نقش واسطه پنهان را برای شرکت تجهیزات مخابراتی «ZTE» ایفا کرده که در رهگذر آن، ایران به تجهیزات ساخت امریکا که طبق قانون دریافت آن ممنوع بود، دسترسی پیدا کرده است.

اکنون، این شرکت متهم است در 18 مورد قوانین امریکا را نقص و آن‌ها را نادیده گرفته است.

به گفته وزارت تجارت امریکا، اقدامات شرکت یادشده به پنهان و مخدوش کردن بازرگانی ممنوعه «ZTE» با ایران کمک می‌کرد در حالی که «ZTE» زیر نظر امریکا بود و تحقیقات درباره هم‌کاری‌های آن با ایران جریان داشت.

در همین حال؛ متیو اکسلرود، مدیرکل وزارت تجارت امریکا در اجرای صادرات، روز گذشته گفت که اقدام علیه شرکت «فار ایست کیبل» نشان‌دهنده تعهد به اجرای قاطعانه قوانین علیه عواملی است که بخواهند طرف‌های واقعی یک معامله را پنهان کنند. او افزود که واشنگتن شرکت‌های خاطی را “تحمل نخواهد کرد”.

از سوی دیگر؛ جان ساندرمن، یک مدیر ارشد وزارت تجارت امریکا نیز گفته است که اقدام علیه «فار ایست کیبل» یک «پیام قوی» علیه شرکت‌های دیگری است که قصد تسهیل تخلفات از سوی عوامل دیگر را دارند.

گفته می‌شود که «ZTE»، پنج سال قبل نیز به دلیل نقض گسترده قوانین صادراتی امریکا محکوم شد و اتهام انتقال تجهیزات ممنوعه به ایران را پذیرفت.

این شرکت در مجموع به پرداخت 1.19 میلیارد دالر جریمه محکوم شد که حدود دو سوم آن را پرداخت کرد اما پرداخت حدود 300 میلیون دالر دیگر برای یک دوره هفت ساله تعلیق شد.

شرکت چند ملیتی «ZTE» که از سال 2014 در منطقه شنژن تهداب‌گذاری شد، عمدتاً در زمینه تجهیزات مخابراتی فعالیت می‌کند و یک سازنده بزرگ تلفن‌های هم‌راه است. تلفن‌هایی که از سوی این شرکت تولید می‌شود، هنوز در ایران از سوی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x