صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آب بند کمال‌خان به ایران رسید

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران برای افغانستان گفته است که تعامل مستمر دیپلماتیک در سطح ملی میان افغانستان و ایران، باعث رهاسازی آب بند کمال‌خان به سوی ایران گردید.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران برای افغانستان گفته است که تعامل مستمر دیپلماتیک در سطح ملی میان افغانستان و ایران، باعث رهاسازی آب بند کمال‌خان به سوی ایران گردید.

پیک‌آفتاب: حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران برای افغانستان در توییتی نوشته است: “با تعامل مستمر دیپلماتیک و بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی عمومی و هماهنگی میان‌ دستگاهی در سطح ملی، امروز شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ آب رهاسازی شده از سمت افغانستان وارد چاه‌نیمه‌های سیستان شد. رایزنی‌ها جهت تداوم و تثبیت جریان پایدار آب ادامه خواهد داشت.”

خبرها حاکی از آن است که بارندگی‌های شدید در افغانستان باعث لب‌ریز شدن بند کمال‌خان گردیده است. این در حالی است که مسئولین طالبان در بند کمال‌خان ادعا نموده‌اند که این آب به سوی قلمرو داخلی افغانستان رها شده است.

این مسئله در حالی بیان می‌شود که افغانستان از نداشتن پلان مشخص در مدیریت آب در حاکمیت طالبان رنج می‌برد. براساس نظریه متخصصین، باز نمودن آب بند کمال‌خان در داخل قلمرو افغانستان، باعث شگوفایی در تولیدات زراعتی و رونق گرفتن روزگار کشاورزان کشور می‌گردد.

از سوی دیگر، خشک‌سالی در افغانستان و مناطقی هم‌مرز با ایران باعث شده است که موضوع حق‌آبه میان ایران و افغانستان به یک موضوع داغ تبدیل شود. اخیراً ایران هیئتی را برای گفتگو در رابطه به حق‌آبه ایران به کابل فرستاده است.

در همین حال، ایران مدعی گرفتن آب از بند کمال‌خان براساس معاهده 1351 شمسی می‌باشد؛ معاهده‌ای که میان دو دولت در سال متذکره به امضا رسید و در سال 1352 عملی شد. طبق گزارش رسانه‌ها، مسئولین افغانستان تاکنون در این خصوص اظهار نظر نکرده‌اند. از سوی دیگر، گزارش می‌شود که جریان آب ضعیف بوده و هر زمانی ممکن است قطع گردد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر وزارت انرژی و آب طالبان گزارش‌ها مبنی بر باز شدن دریچه‌های بند کمال‌خان به سمت ایران را رد کرده بود. این وزارت گفته بود که این دریچه‌ها به درخواست کشاورزان محلی در ولایت نیمروز باز شده است. پیش‌تر مقامات ایران از بازگشایی دریچه‌های بند کمال‌خان به سمت ایران خبر داده بودند.

طالبان: دریچه‌های بند کمال‌خان به سمت ایران باز نشده است

خبرها حاکی از آن است که اعمار بند کمال خان در سال 1345 شمسی با حمایت ایالات متحده پایه‌گذاری شد. تحولات دهه‌های اخیر باعث کندی روند تکمیل این سد گردید و بلاخره آخرین مرحله تکمیلی آن در 24 مارچ 2021، توسط محمد اشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان به پایان رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این در حالی مطرح می‌شود که با باز شدن دریچه‌های بند کمال‌خان به سوی ایران، زمین‌های کشاورزان نیمروزی را با قحطی آب مواجه کرده است.

طالبان آب دادند، نفت نگرفتند؛ بند کمال‌خان خشک شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x