صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

برگزاری سمینار «انسجام و هم‌آهنگی هزاره‌های آلمان» در دانشگاه دوسلدورف آلمان

نخستین نشست هم‌آهنگی بین هزاره‌های ساکن کشور آلمان زیر عنوان «سمینار انسجام و هم‌آهنگی هزاره‌های آلمان» روز 31 جولای، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه دوسلدورف آلمان برگزار شد.

نخستین نشست هم‌آهنگی بین هزاره‌های ساکن کشور آلمان زیر عنوان «سمینار انسجام و هم‌آهنگی هزاره‌های آلمان» روز 31 جولای، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه دوسلدورف آلمان برگزار شد.

پیک‌آفتاب: نخستین نشست هم‌آهنگی بین هزاره‌های ساکن کشور آلمان زیر عنوان «سمینار انسجام و هم‌آهنگی هزاره‌های آلمان» از سوی جمعی از استادان، محققان، دانشجویان، فعالان و نهادهای جامعه مدنی و رسانه‌گران، روز یک‌شنبه 31 جولای، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه دوسلدورف آلمان برگزار شد.

ادریس جویا، روزنامه‌نگار و کارشناس علوم ارتباطات که گردانندگی این سمینار را به عهده داشت، در ابتدا ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان برنامه، به اهمیت هم‌آهنگی و هم‌کاری میان هزاره‌های ساکن در کشور آلمان در شرایط فعلی تاکید کرد و تلاش برای هم‌آهنگی و شناخت از توانایی‌های و تجارب یک‌دیگر را از اهداف عمده برگزار کنندگان این سمینار دانست و گفت: “هدف اصلی ما از برگزاری این سمینار که با حضور آگاهان و فعالان سیاسی و اجتماعی هزاره‌های ساکن کشور آلمان برگزار می‌شود، شروع یک حرکت تاریخی منسجم و منظم بین تمامی قومای هزاره است.”

دکتر راحله کویر، رئیس شورای جهانی هزاره که به گونه آنلاین از شهر واشنگتن دی‌سی امریکا صحبت می‌کرد، اولین سخنران این سمینار بود و به تحلیل و بررسی موقف و وضعیت هزاره‌ها و بررسی دلایل عدم انسجام و هم‌آهنگی آن‌ها در کشور آلمان پرداخت و گفت: “هدف شورای جهانی هزاره، ایجاد هم‌آهنگی و انسجام بهتر میان تمامی هزاره‌های جهان و به ویژه هزاره‌های ساکن در کشور آلمان است.”

دکتر راحله کویر در ادامه افزود: “شورای جهانی هزاره به عنوان یک نهاد مدنی، اجتماعی، فرهنگی و غیرانتفاعی با رویکرد هم‌بستگی درونی، پیش‌رفت، توسعه و دفاع از حقوق هزاره‌های جهان شکل گرفته است.”

رئیس شورای جهانی هزاره در ادامه از هزاره‌های ساکن کشور آلمان خواست که با اتحاد و هم‌بستگی خود به عنوان شهروندان موفق، بر سیاست‌های دولت آلمان در قبال دفاع از حقوق هزاره‌ها تاثیر بگذارند. به باور دکتر کویر، با توجه به نقش آلمان در اتحادیه اروپا و یوناما؛ حضور موفق هزاره‌های تحصیل‌کرده و متخصص در نهادهای تصمیم‌گیرنده سیاست‌های دولت آلمان، می‌تواند به رشد و توسعه هزاره‌های جهان کمک کند.

میرویس رحمانی، نماینده شورای سراسری هزاره‌های اهل سنت، دومین سخنران این سمینار بود که به بررسی نقاط ضعف و هم‌بستگی میان سه مذهب تشیع، تسنن و اسماعیلیه جامعه هزاره پرداخت.

رحمانی با بیان این‌که تمام مذاهب جامعه هزاره در افغانستان در محرومیت کامل قرار دارند، گفت: “به هزاره‌های اهل سنت در تمام حکومت‌ها، بیش‌ترین بی‌توجهی صورت گرفته است”. رحمانی در بخشی از صحبت‌های خود گفت که هزاره‌های اهل سنت در 24 ولایت کشور ساکن هستند و در تمام شرایط از خاک و حیثیت مردم افغانستان دفاع کرده، اما همواره از سوی دولت و رهبران مورد سوءاستفاده و کم‌توجهی قرار گرفته‌اند.

دکتر عباس بصیر، وزیر پیشین تحصیلات عالی افغانستان، از دیگر سخنرانان این سمینار بود که به گفته وی، هم‌آهنگی جامعه هزاره آلمان بدون حضور هزاره‌های اهل سنت و اسماعیلیه، یک «انسجام ناقص و ناکامل» است.

دکتر بصیر گفت: “هزاره‌ها همیشه به دنبال عدالت، برابری و برادری بوده‌اند، اما متاسفانه سیاست در افغانستان همواره قومی بوده است.”

این عضو کابینه حکومت پیشین افغانستان با اشاره به نقض دیاسپورای هزاره در آینده افغانستان افزود: “موثریت دیاسپورای هزاره، منوط به انسجام و هم‌آهنگی آن‌ها در کشور مقیم است، به ویژه آلمان که از کشورهایی است که در سیاست افغانستان پس از امریکا و بریتانیا، بیش تر دخیل بوده و در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است.”

وزیر پیشین تحصیلات عالی افغانستان از تمامی انجمن‌ها و نهادهای هزاره در کشور آلمان خواست که زیر یک چتر واحد، فعالیت‌های خود را انجام دهند تا به نتیجه مطلوب که همانا رشد و توسعه جامعه هزاره است، دست یابند.

دکتر حسین یاسا، نویسنده و رئیس نهاد روند مونیخ از شهر مونشن آلمان، چهارمین سخنران این سمینار بود و صحبت خود را با عنوان «تفاوت رویکرد توافقی یا نهادی هزاره‌های آلمان» آغاز کرد. به باور وی، اگر تشکیلات کوچک یا بزرگ در جامعه، رویکرد نهادی نداشته باشد، زود از هم می‌پاشد.

دکتر یاسا به مشکلات ناشی از رویکرد توافقی در افغانستان با نگاه فردمحوری اشاره کرد و گفت: “این رویکرد که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، زمینه حضور مردم در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تاثیرگذاری را فراهم کرده نتوانست و تمامی فرصت‌ها، محدود به برخی چهره‌ها گردید که متاسفانه تجربه موفقی نبود.”

دکتر هادی احمدی، دیپلمات اسبق دولت جمهوری اسلامی افغانستان و صاحب‌نظر از شهر برلین آلمان، از دیگر سخنرانان این برنامه گفت که علی‌رغم تلاش‌های فردی یا گروهی، تاکنون سازمانی که به شکل حرفه‌ای و هدف‌مند برای انسجام هزاره‌های آلمان فعالیت کند، ایجاد نشده است.

دکتر احمدی با عنوان «کار سازمانی وحرفه‌ای: گامی در جهت انسجام و هم‌آهنگی هزاره‌های آلمان» به صحبت‌های خود ادامه داد و گفت: “با وجود تعدای از سازمان‌ها و نهادهای هزاره در سطح آلمان، تاکنون سازمانی که به ویژگی‌ها و شرایط کار حرفه‌ای و رقابت در سطح آلمان و اروپا را داشته باشد، دیده نشده است.”

به باور دکتر احمدی، ایجاد و فعالیت سازمانی باید نهادی و حرفه‌ای باشد و با معیارهای مدرن در اروپا و جهان هم‌آهنگ باشد.

این دیپلمات سابق کشور در ادامه افزود: “یک سازمان زمانی می‌تواند از آمادگی نهادی بهره‌مند باشد که از نیروهای متخصص و متعهد دایمی در واقعیت بخشیدن به اهداف خود استفاده کند و از یک شبکه ارتباطی خوب با بازیگران مربوطه از دانش و فنون لازم و مدرن برای تامین منابع مالی و مادی برای بقا و رسیدن به اهداف خود برخوردار باشد.”

در بخش دوم این سمینار میزهای مدور به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد. در این بخش با عنوان تجربه‌ھا، ادغام، مشارکت اجتماعی ھزارہ‌ھا در آلمان، اشخاص زیر اشتراک کرده و صحبت کردند:

  • عبدالله عطایی، دانشجوی مقطع دکترای علوم سیاسی از برلین
  • صابره خلیلی، ماستر اداره و تجارت آنلاین از برلین
  • علی‌رضا حسینی، دانش‌آموخته مدیریت منازعات بین‌المللی و پژوهش‌گر پدیده‌های اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی و آنلاین از برلین
  • زکیه شفایی، ماستر جامعه‌شناسی و مطالعات توسعه از دویسبورگ
  • سلیم سلطانی، دانشجوی دکترای دیتا ساینس آنلاین از لایپزیگ
  • آرزو نایبی، روزنامه‌نگار از کلن
  • پاینده رهیاب، مدیرمسئول مجله بصیرت از راینلاند-فالتز
  • صادق شیرزاد، کارشناس اقتصادی و فعال مهاجرین از مونشن

این پنلیست‌ها در سه بخش زیر به بررسی موضوعات پرداختند:

  • چالش، موانع و فرصت‌ها برای فعال‌سازی و انسجام انجمن‌ھای ھزاره با محوریت ھزارہ‌ھا، کارکردھا، چالش‌ھا و دست‌آوردھا، تحلیل وضعیت زنان و دختران هزاره در آلمان
  • احزاب سیاسی و چگونگی لابی، عضویت و استفاده مفید از آن برای ھزارہ‌ھا، مشکلات و چالش‌ها در عدم انسجام و هم‌آهنگی ھزارہ‌ھا
  • ھزاره‌ھا و کشور مبدا، اولویت‌ھا، برنامه‌ھا و اقدامات عملی

در ادامه این سمینار بانو فاطمه، یک تن از مهاجرین به نمایندگی از کودکان هزاره ساکن آلمان روی ضرورت آموزش زبان فارسی برای کودکان مهاجر صحبت کرد.

این سمینار با تشکیل سه گروه کاری در بعدازظهر ادامه یافت. این گروه‌های کاری با موضوع هزاره‌های آلمان و کشور مبدا/میزبان، انسجام و هم‌آهنگی هزاره‌ها و احزاب و انجمن‌ها و نهادهای آکادمیک ادامه یافت و اشتراک کنندگان این برنامه به بحث و تبادل نظر پرداختند و در پایان این بخش، گروه‌های کاری نظرات و نتایج به دست آمده را با هم دیگر شریک ساختند.

این سمینار در هم‌آهنگی با شورای جهانی هزاره، شورای سراسری هزاره‌های اهل سنت افغانستان، شورای مردمی هزاره‌های اسماعیلیه افغانستان، کنگره ملی هزاره، دانشگاه دوسلدورف، انجمن دانشجویی آستا در دانشگاه دوسلدورف، روند مونیخ و بنیاد دانش‌نامه هزاره، برگزار شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x