صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نامزدان مقام نخست وزیری بریتانیا: در برابر چین موضع سخت داریم

پالیسی بریتانیا در قبال چین به یکی از موضوعات اساسی پیکارهای انتخاباتی دو نامزد رقیب کرسی نخست وزیری بریتانیا مبدل شده است.

پالیسی بریتانیا در قبال چین به یکی از موضوعات اساسی پیکارهای انتخاباتی دو نامزد رقیب کرسی نخست وزیری بریتانیا مبدل شده است.

پیکآفتاب: لیز تراس، وزیر خارجه کنونی و ریشی سوناک، وزیر پیشین مالیه بریتانیا دو نامزد رقیب اند که یکی از آنان جانشین بوریس جانسون خواهد شد که در اوایل ماه جاری، از کرسی نخست وزیری استعفا نمود.

قرار است در جریان هفته‌های آینده، کم‌تر از دوصد هزار عضو حزب محافظه‌کار برای انتخاب نخست وزیر جدید بریتانیا به پای صندوق‌های رأی بروند.

مالیات و تورم از جمله موضوعات کلیدی در روند انتخابات به شمار می‌رود، ولی در بخش سیاست خارجی، موضوع چین مورد بحث قرار گرفته است.

لیز تراس در جریان یکی از مناظره‌های تلویزیونی اخیرش گفت که در نظر دارد تا بر شرکت‌های چینی مانند تیک‌تاک، قیودات وضع کند. او گفت: “ما میزان صادارت تکنالوژی را که به رژیم‌های مستبد می‌دهیم، باید محدود کنیم.”

تراس ضمن تعهد بر این‌که موضع سخت‌گیرانه‌تری در برابر بیجینگ اتخاذ خواهد کرد، گفت: “پس از بدرفتاری وحشت‌ناک در شین‌ژیانگ و پس از اقدامات مخرب در هانگ‌کانگ و هم‌چنان موضع‌گیری چین یعنی حمایت از تهاجم روسیه بر اوکراین، ما باید موضع سخت‌تری اتخاذ نماییم.”

از سوی دیگر؛ ریشی سوناک، رقیب لیز تراس؛ چین را «تهدید درجه یک» برای امنیت داخلی و خارجی بریتانیا خواند. او تصریح نمود: “من به عنوان نخست وزیر، دیدگاه بسیار قوی خواهم داشت و اطمینان می‌دهم که ما از همه ارزش‌های خود دفاع می‌کنیم و از خود در برابر این تهدیدها محافظت می‌کنیم.”

در همین حال؛ ستیف سنگ، تحلیل‌گر و استاد دانشگاه لندن می‌گوید که نامزدها، رأی‌دهندگان را برای یک موضوع خاص به خود جلب می‌کنند. او گفت: “اعضای حزب محافظه‌کار نسبت به مردم عام در بریتانیا در مورد سیاست خارجی چین بیش‌تر نگران اند، فکر می‌کنم این از جمله دلایلی است که این دو نامزد در مورد چین به مناظره می‌پردازند.”

این استاد دانشگاه با اشاره به این باریکی گفت که هر دو نامزد در تلاش‌اند لحن تندتری در برابر چین داشته باشند، اما به گفته وی، تحقق آن در سیاست چالش برانگیز خواهد بود.

سنگ گفت:‌ “برخی از تعهدات را می‌توان نسبتاً زودتر عملی کرد، به گونه مثال مسدود ساختن موسسات آموزشی کنفوسیوس که ریشی سوناک به آن اشاره کرد. مسئله واقعی در این‌جاست که آیا لیز تراس به عنوان نخست وزیر موضوعاتی را که وی به آن اشاره کرد، دوباره می‌تواند تکرار کند یا خیر؟ او عبارت «نسل‌کشی» در شین‌ژیانگ را مکرراً استفاده کرده است، این امر می‌تواند روابط میان چین و بریتانیا را دشوار و با مشکل مواجه سازد.”

بیجینگ از لحن تند نامزدان کرسی نخست وزیری بریتانیا انتقاد کرده است. در همین حال؛ ژائو لیجیان، معاون سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص گفته است: “از بعضی سیاست‌مدارن بریتانیا می‌خواهم که از چین یک موضوع نسازند یا به اصطلاح تهدید علیه چین را تبلیغ نکنند.”

گفته می‌شود که نتایج رأی‌گیری برای پست نخست وزیری بریتانیا، روز پنجم سپتامبر، اعلام شود. این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در واکنش به اظهارات مایکل گوو، وزیر مسکن که به او گفته بود حمایت حزب محافظه‌کار را از دست داده و باید استعفا دهد، وی را برکنار نمود.

کابینه جانسون هر روز خالی می‌شود؛ وزیر مسکن برکنار شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x