صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان به هیئت علمای پاکستان: مکتب‌های دخترانه به زودی بازگشایی می‌شوند

هیئت علمای پاکستان به رهبری مفتی محمدتقی عثمانی، پس از دیدار با مقامات طالبان و رهبران تحریک طالبان پاکستانی در کابل روز گذشته هفتم اسد، به پاکستان بازگشته و می‌گویند که طالبان به آن‌ها اطمینان داده‌اند که مکتب‌های دخترانه در افغانستان، به زودی بازگشایی خواهند شد.

هیئت علمای پاکستان به رهبری مفتی محمدتقی عثمانی، پس از دیدار با مقامات طالبان و رهبران تحریک طالبان پاکستانی در کابل روز گذشته هفتم اسد، به پاکستان بازگشته و می‌گویند که طالبان به آن‌ها اطمینان داده‌اند که مکتب‌های دخترانه در افغانستان، به زودی بازگشایی خواهند شد.

پیک‌آفتاب: جیونیوز پاکستان گزارش داده که هیئت علمای این کشور به رهبری مفتی محمدتقی عثمانی که روز چهارم اسد، به کابل سفر کرده بودند، با مقامات ارشد طالبان از جمله ملا محمدحسن آخند، رئیس الوزرا؛ سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله و نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف دیدار کرده و در مورد مسائل گوناگون مربوط به تحصیل دختران و مشارکت مردم افغانستان در توسعه کشورشان، بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

در گزارش به نقل از مولانا طیب، یکی از اعضای هیئت علمای پاکستان آمده است: “در دیدار خود با مقامات طالبان، تاکید کردیم که باید مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم بازگشایی شوند تا آن‌ها بتوانند آموزش ببینند. من به آن‌ها (مقامات طالبان) مثال زدم و گفتم که من یک ملا هستم، اما دختر خواهر من در حال حاضر به عنوان جنرال ارتش پاکستان خدمت می‌کند.”

مولانا طیب هم‌چنین گفته است: “من به آن‌ها (مقامات طالبان) گفتم که یک زن در پاکستان قرآن کریم را به زبان پشتو ترجمه کرده که همسر من است. همسر من هم‌چنین کتابی به زبان پشتو برای کمک برای درک قرآن کریم نوشته است. اگر همسر من به مدرسه نمی‌رفت و تحصیل نمی‌کرد، چگونه می‌توانست به قرآن و دین ما خدمت کند.”

این عضو هیئت علمای پاکستان در ادامه افزوده: “آن‌ها (مقامات طالبان) از این امر قدردانی کرده و به ما اطمینان دادند که به زودی مکتب‌های دخترانه را باز خواهند کرد تا دختران بتوانند مطابق قوانین شریعت تحصیل کنند.”

مولانا طیب در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به دیدارهای خود با مقامات تحریک طالبان پاکستان (TTP)، گفته است: “دیدارهای ما با رهبران تحریک طالبان پاکستان (TTP) به خوبی انجام شده و نسبت به موفقیت روند صلح با آن‌ها، کاملاً خوش‌بین هستیم.”

مولانا طیب در پاسخ به این سوال که آیا آن‌ها دوباره برای روند صلح به دیدار آن‌ها خواهند رفت، گفته است که “هنوز تصمیم‌گیری نشده است.”

این در حالی است که هیئت از علمای پاکستان به رهبری مولانا محمدتقی عثمانی روز چهارم اسد، برای گفتگو با رهبران تحریک طالبان پاکستانی (TTP) به کابل آمده بودند.

آغاز دور جدید مذاکرات تحریک طالبان پاکستانی با حکومت این کشور، در کابل

یک روز پیش از سفر هیئت علمای پاکستان به افغانستان، دفتر عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان روز سوم اسد، با نشر توییتی گفته بود: “در نتیجه دیدارهای مکرر مفتی تقی عثمان، روحانی ارشد پاکستان با طالبان، این کشور قصد دارد تا از طریق انترنت یا تلویزیون به دختران و پسران در افغانستان آموزش دهد.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x