صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رقابت بین رئیس و معاون؛ ترامپ و پنس بر سر رهبری حزب جمهوری‌خواه مبارزه می‌کنند

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهور پیشین امریکا در جریان رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای انتخاب نامزد فرمانداری ایالت آریزونا؛ مقابل مایک پنس، معاون سابق خود قرار گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهور پیشین امریکا در جریان رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای انتخاب نامزد فرمانداری ایالت آریزونا؛ مقابل مایک پنس، معاون سابق خود قرار گرفته است.

پیک‌آفتاب: ترامپ و مایک پنس، وزن‌های سیاسی خود را پشت دو نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه گذاشته‌اند، هر چند این دو هم‌حزبی اند، اما در منش خود به اصول حزب جمهوری‌خواه، تفاوت‌هایی دارند.

در حالی‌که ترامپ روز گذشته در نشست انتخاباتی «کاری لیک» حاضر شد، مایک پنس در تجمع انتخاباتی «کارین تایلور رابسون» پشت مایک قرار گرفت تا یکی از نخستین رویارویی‌های سیاسی میان ترامپ و پنس در آریزونا رقم بخورد.

کاری لیک که ترامپ حامی اوست، هم‌چون رئیس ‌جمهور پیشین، بر ادعای غیرواقعی «تقلب در انتخابات 2020» تاکید دارد.

از سوی دیگر، بسیاری از ناظران معتقدند که مایک پنس قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 شرکت کند. او برای این کار ابتدا باید نامزدی حزب جمهوری‌خواه را احراز کند و این به آن معنی است که مقابل دونالد ترامپ که هم‌چنان از محبوبیت بسیار بالایی در میان جمهوری‌خواهان برخوردار است، قرار خواهد گرفت.

روز جمعه ترامپ و کاری لیک در نشست آریزونا، یک بار دیگر ادعای غیرواقعی «جعلی بودن انتخابات» را طرح کردند و ترامپ مدعی شد که همین «جعلی بودن انتخابات» منجر به آن شده که به زعم او اکنون امریکا به سوی «نابودی» روان است.

از جانب دیگر، پنس در نشست انتخاباتی خانم رابسون، حرفی در مخالفت با رئیس سابق خود نگفت، اما کمی بعد در توییتی نوشت اگر جمهوری‌خواهان بخواهند هم‌چنان در حسرت و عصبانیت گذشته باقی بمانند، انتخابات آینده را از دست خواهند داد.

این دو که برای چهار سال در کاخ سفید به عنوان نفر اول و دوم دولت امریکا هم‌کاری داشتند، در جریان یورش ششم جنوری سال گذشته، به کانگرس امریکا از هم فاصله گرفتند.

در آن روزها ترامپ که هم‌چنان بدون ارایه مدارک و شواهد محکمه‌پسند، نتایج انتخابات نوامبر 2020 را نمی‌پذیرفت، از مایک پنس، معاون خود خواست که در مراسم نهایی کردن نتایج در کانگرس، پیروزی جو بایدن را باطل بخواند اما پنس ضمن رد این تقاضا گفت که قانوناً اختیار چنین کاری را ندارد.

همین اختلاف منجر به آن شد که ترامپ در روزهای منتهی به ششم جنوری، بارها مایک پنس را در توییتر سرزنش کند و او را ترسو و تلویحا «خائن» بخواند، به طوری که در جریان یورش حامیان تندرو ترامپ به کانگرس در روز ششم جنوری، شورشیان خشمگین بارها نام مایک پنس را فریاد زدند و گفته شد که جان معاون ریاست‌ جمهوری امریکا در آن روز با تهدید جدی روبه‌رو شده بود.

یورش ششم جنوری و جزئیات رفتار ترامپ در مواجهه با آن، موضوع تحقیقاتی است که در یک سال گذشته کانگرس امریکا مشغول آن بوده و هم‌اکنون کمیته‌ای متشکل از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حال برگزاری نشست‌های علنی با حضور شاهدان در این باره اند.

در یکی از این نشست‌ها که روز پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، اسناد و ویدیوهایی مرور شد که در آن دونالد ترامپ در حالی که یورش ششم جنوری را در کاخ سفید و از تلویزیون تماشا می‌کند، به «درخواست‌های عاجرانه» فرزندان خود و دست‌یارانش برای فراخواندن شورشیان از ورود به ساختمان کانگرس، بی‌توجه است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x