صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نشست بین‌المللی «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان»، روز دوشنبه در تاشکند برگزار می‌شود

قرار است روز دوشنبه 25 جولای، نشست بین‌المللی دو روزه در پیوند به افغانستان در شهر تاشکند، پایتخت ازبیکستان برگزار شود.

قرار است روز دوشنبه 25 جولای، نشست بین‌المللی دو روزه در پیوند به افغانستان در شهر تاشکند، پایتخت ازبیکستان برگزار شود.

پیک‌آفتاب: رسانه‌ها گزارش می‌دهند که نمایندگان طالبان هم به این نشست دعوت شده‌اند، ولی وزارت خارجه ازبیکستان گفته است که این اقدام به معنی به رسمیت شناختن طالبان نیست.

از سوی دیگر، رسانه‌های هندوستان خبر می‌دهند که در نشست بین‌المللی تحت عنوان «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» که روزهای 25 و 26 ماه جولای، در تاشکند، پایتخت ازبیکستان برگزار می‌شود، هندوستان نیز حضور خواهد داشت.

به نظر رسانه‌های هندی، این نشست بسیار مهم است، زیرا از آغاز حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان، یک سال سپری می‌شود.

گفته می‌شود که در این نشست، هیئت‌های 20 کشور جهان و چندین سازمان بین‌المللی اشتراک خواهند داشت که در آن وضیعت امنیتی و بحران بشری افغانستان مورد بحث قرار خواهند گرفت.

در همین حال؛ انند سهای، خبرنگار و کارشناس هندی که در مورد افغانستان کتابی را منتشر کرده، می‌گوید که اشتراک هندوستان در نشست تاشکند، نمایان‌گر آن است که دهلی‌نو می‌خواهد ارتباط نزدیک را با طالبان حفظ کند و اشتباه قبلی را تکرار نکند.

او تصریح کرده است: “هندوستان از اشتباهی که در گذشته مرتکب شده، آموخته است؛ یعنی در دوره‌ای که حکومت مجاهدین سقوط کرد و طالبان قدرت را به دست گرفتند و هندوستان هیچ روابطی با آن‌ها نداشت، اما در اواخر در اوایل سال روان، هندوستان میزبان یک نشست رهبران استخباراتی کشورهای منطقه بود که ازبیکستان هم شامل آن می‌شود. بحث‌ها در مجموع بر افغانستان متمرکز است، وقتی که سوال تروریزم باشد و یا ثبات منطقه، افغانستانِ تحت تسلط طالبان زیر ذره‌بین همه قرار دارد.”

سهای می‌گوید که افغانستان دوست قدیمی هندوستان است که امروز با قحطی و مشکلات روبه‌رو است و هندوستان می‌خواهد به آن کمک کند.

او به کمک‌های غله که در این اواخر از هندوستان به افغانستان ارسال گردید، اشاره نموده و می‌گوید که دهلی‌نو می‌خواهد حضور خود را در افغانستان حفظ کند اما نه به سطح سفیر. از همین‌رو یک دیپلمات خود را به سفارت این کشور در کابل فرستاده تا کمک‌های هند به افغانستان را هم‌آهنگ سازد.

به گفته انند سهای، تاکنون چندین هیئت هند از افغانستان دیدن کرده که طرفین نخواسته‌اند در مورد آن تبلیغات شود.

به تعقیب نشست امنیت و انکشاف اقتصادی افغانستان، قرار است روزهای 28 و 29 ماه جولای، نشست کشورهای سازمان هم‌کاری شانگهای در تاشکند برگزار شود که افغانستان در این سازمان موقف ناظر را دارد و بدون شک موضوع افغانستان در آن هم مطرح خواهد بود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x