صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ریچارد بنت: ظلم به گونه تکراری در افغانستان انجام می‌شود

ریچارد بنت، گزارش گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان می‌گوید که با حاکمیت طالبان، وضعیت حقوق بشری در افغانستان در مقایسه با حکومت پیشین بدتر شده است.

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان می‌گوید که با حاکمیت طالبان، وضعیت حقوق بشری در افغانستان در مقایسه با حکومت پیشین بدتر شده است.

پیک‌آفتاب: ریچارد بنت این نگرانی را در یک نشست که از سوی سوی پارلمان اروپا در مورد وضعیت حقوق بشری برگزار شده بود، مطرح کرده است.

او در توییتی نگاشته است: “در سخنرانی امروز در نشست جهانی حقوق بشر و پارلمان اتحادیه اروپا، تجربیات مشترک و برداشت‌ها از وضعیت در افغانستان شریک ساخته شد که نکات کلیدی آن موارد زیر را شامل می‌شود: هم اکنون مصئونیت از مجازات را به چالش بکشید، از ارزیابی بی‌طرفانه حمایت کنید، حمایت از زنان را ادامه دهید و پتانسیل جوانان و محلات را افزایش دهید.”

از سوی دیگر، بنت گفته است که پس از فروپاشی نظام جمهوریت، بدون شک وضعیت حقوق بشری در افغانستان خراب شده که این دور از انتظار نبود. او تصریح کرده است: “ظلم در افغانستان به گونه تکراری و دوام‌دار صورت می‌گیرد، همه روزه گزارش‌هایی از کشتار غیرعادلانه، ناپدید شدن‌ها، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و مجازات گروهی به نشر می‌رسند که این به شدت نگران کننده است.”

او در ادامه صحبت‌هایش در مورد وضعیت حقوق بشری زنان افغانستان نیز گفته است: “از ماه اگست تا به حال، برخورد طالبان با زنان را که می‌بینیم؛ بی‌رحمانه، خشن و غیرانسانی است که این نوع برخورد در سده حاضر و شاید در درازای سده گذشته، نسبت به هر جای دیگری تشدید یافته و وسیع شده که این خود دشوارترین عقب‌نشینی زنان را نشان می‌دهد که حقوق آنان عمداً پایمال شده است.”

نگرانی‌های بنت در حالی مطرح شده است که با حاکمیت دوباره طالبان، دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب‌ها محروم شده‌اند، زنان اجازه کار کردن در بیرون را ندارند و حجاب نیز بالای‌شان تحمیل شده است.

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، جامعه جهانی را نقد کرده و گفته که آیا این کشورها می‌توانند با گروه‌هایی در ارتباط باشند و از آن‌ها حساب بپرسند که ممکن عامل کشتار هزاران تن باشند؟

او در توییت جداگانه‌ای نگاشته است: “ملاقات با فریده امیری و هم‌کارانش از نکات برجسته نشست وضعیت جهانی حقوق بشر با تمرکز بر کودکان و جوانان به عنوان تغییرکنندگان بود. فریده امیری یک رهبر جوان و قوی برای نسلی است که آینده افغانستان را رقم خواهد زد.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x