صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جفری ساکس: منشا پیدایش کووید-19، یک آزمایشگاه در امریکا بوده است

جفری ساکس، اقتصاددان مشهور امریکایی در جریان سخنرانی اخیر خود در اندیشکده اسپانیایی "گِیت" مدعی شد که ویروس کرونا منشا طبیعی نداشته و به صورت تصادفی از یک آزمایشگاه امریکایی به بیرون منتشر شده است.

جفری ساکس، اقتصاددان مشهور امریکایی در جریان سخنرانی اخیر خود در اندیشکده اسپانیایی “گِیت” مدعی شد که ویروس کرونا منشا طبیعی نداشته و به صورت تصادفی از یک آزمایشگاه امریکایی به بیرون منتشر شده است.

پیک‌آفتاب: روسیه تودی (Russia Today) با نشر گزارشی نوشته است که دکتر ساکس، رئیس قبلی کمیسیون کووید-19 در نشریه علمی بنام لَنسِت (Lancet) مدعی شد که شواهد کافی برای بررسی این موضوع وجود دارد و با این حال نه در امریکا و نه در هیچ نقطه دیگری از جهان در مورد این ویروس تحقیق نمی‌شود. او این مسئله را در نشستی که در اواسط ماه جون در اسپانیا برگزار شده بود، مطرح کرد.

از سوی دیگر، جفری ساکس اواسط بهار همراه با نیل هریسون، استاد دواشناسی مالیکولی دانشگاه کلمبیا مقاله‌ای را منتشر کردند و در آن مقاله مدعی شده بودند که بیماری کووید-19 منشا آزمایشگاهی و صنعتی دارد و پدیده طبیعی نیست.

گفته می‌شود که دکتر ساکس دو سال ریاست کمیسیون کووید-19 را برعهده داشته و در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است: “من پس از دو سال تحقیقات فشرده متقاعد شدم این ویروس از یک بیوتکنولوژی آزمایشگاه امریکا نشأت گرفته و منشا طبیعی ندارد.”

او در ادامه تصریح کرده است: “از نظر من این یک اشتباه بزرگ بیوتکنولوژی و نه یک حادثه سرریز طبیعی است. ما به طور قطعی نمی‌دانیم، اما شواهد کافی برای تحقیقات بیش‌تر وجود دارد، اما این مسئله نه در امریکا و نه جای دیگری مورد تحقیق قرار نمی‌گیرد.”

جفری ساکس (Jeffrey Sachs) متولد 5 نوامبر 1954، اقتصاددان و استاد دانشگاه در امریکا است. او از سال 2002 تا 2016 به عنوان مدیر موسسه زمین دانشگاه کلمبیا کار کرده و اکنون در زمینه اقتصاد توسعه، صحت، آموزش و اقتصاد جهانی در دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند.

نویسندگان مقاله خواهان افزایش شفافیت سازمان‌ها و دانشگاه‌های امریکایی شده و فاش ساختند که بسیاری از شواهد و مدارک مربوطه منتشر نشده و به این علت ویروس کووید-19 ناشناخته مانده است.

این در حالی مطرح می‌شود که بیماری مسری کووید-19 برای نخستین بار در زمستان 1398 در ووهان چین مشاهده شد و از آن زمان تاکنون جان میلیون‌ها تن را در چهار گوشه جهان گرفته است. سازمان جهانی صحت به تاریخ 9 جون اعلام کرد که جدیدترین تحقیقات این سازمان درباره منشا کووید-19، بی‌نتیجه و ناتمام بوده است و بخش زیادی از آن به این دلیل بوده است که اطلاعات و داده‌های چین ناپدید شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x