صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

یک خریطه پلاستیکی بین 100 تا 500 سال طول می‌کشد تا تجزیه شود

نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که یک خریطه پلاستیکی بین 100 الی 500 سال طول می‌کشد تا در زمین تجزیه شود و سبب آلودگی محیط زیست گردیده است؛ به همین دلیل 3 جولای، به عنوان «روز جهانی عاری از خریطه پلاستیک» نام‌گذاری شده است.

نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که یک خریطه پلاستیکی بین 100 الی 500 سال طول می‌کشد تا در زمین تجزیه شود و سبب آلودگی محیط زیست گردیده است؛ به همین دلیل 3 جولای، به عنوان «روز جهانی عاری از خریطه پلاستیک» نام‌گذاری شده است.

پیک‌آفتاب: امروز یک‌شنبه 3 جولای، مصادف است با روز جهانی عاری از خریطه پلاستیک؛ نام‌گذاری روز جهانی بدون خریطه پلاستیکی به 3 جولای 2008، بازمی‌گردد که یکی از اعضای «Zero Waste Europe» آن را ابتدا در هسپانیه و در سال‌های بعد در سایر کشورهای اروپایی برگزار کرد.

به نقل از یورونیوز، در سال 1997 این بحث زمانی آغاز شده که یک لکه بزرگ پلاستیک در اقیانوس مشاهده گردید. پس از آن همه به این موضوع پی‌ بُرند که افزایش زباله‌های پلاستیکی، آسیب‌های جدی را به محیط زیست وارد می‌کند.

پنج سال بعد از این اتفاق در سال 2002، بنگلادیش اولین کشوری بود که استفاده از پلاستیک یک‌بار مصرف را ممنوع قرار داد و دلیل آن هم این بود که یکی از عوامل رایج سیلاب در این کشور، مسدود شدن کانال‌های خروجی فاضلاب توسط پلاستیک‌ها بود که سبب مشکلات گوناگون می‌گردید.

اهمیت یادآوری این روز «جلب توجهات به اثرات تخریبی خریطه‌های پلاستیکی» عنوان گردیده است.

هدف روز جهانی بدون خریطه‌های پلاستیکی، ترویج استفاده از اقلام دوست‌دار محیط زیست از جمله خریطه‌های کاغذی یا تکه‌ای به جای خریطه پلاستیکی است تا در نهایت استفاده از خریطه‌های پلاستیکی به طور کامل حذف گردد.

راه‌های زیادی برای تجلیل نمودن به این مناسبت وجود دارد، یکی از آن‌ها این است که سعی شود به جای پلاستیک از خریطه کاغذی استفاده گردد، یا در هنگام خرید از خریطه‌های بزرگ تکه‌ای استفاده گردد.

بازیافت زباله‌های پلاستیکی یا استفاده مجدد از آن، یکی دیگر از این راه‌ها است.

بر اساس آمار وبسایت «the world counts»، امسال در حدود پنج تریلیون خریطه پلاستیکی مصرف خواهد شد. این حجم می‌تواند دو برابر مساحت کشور فرانسه را بپوشاند.

اکثر این خریطه‌های پلاستیکی خیلی ساده دور ریخته می‌شوند و تنها یک درصد آن‌ها بازیافت می‌گردد.

تقریباً به طور متوسط هر خریطه پلاستیکی در حدود 12 دقیقه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی‌که برای تجزیه آن چیزی در حدود 100 تا 500 سال زمان نیاز است.

در مجموع سالانه 100 میلیون تُن پلاستیک استفاده می‌کنیم. حدود 10 درصد از این پلاستیک به اقیانوس‌ها ختم می‌شود که معادل 300 میلیون عدد خریطه پلاستیکی است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x