صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طرح کمک‌های اضطراری سازمان ملل برای ولایت‌های پکتیکا و خوست نهایی شد

دفتر هم‌آهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (OCHA)، با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که پس از بررسی‌ خسارات و آسیب‌های وارد شده بر زلزله‌زدگان در ولایت‌های پکتیکا و خوست، طرح کمک‌های اضطراری به 362 هزار تن نهایی گردیده است.

دفتر هم‌آهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (OCHA)، با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که پس از بررسی‌ خسارات و آسیب‌های وارد شده بر زلزله‌زدگان در ولایت‌های پکتیکا و خوست، طرح کمک‌های اضطراری به 362 هزار تن نهایی گردیده است.

پیک‌آفتاب: در خبرنامه‌ای که روز گذشته پنجم سرطان، از سوی اوچا منتشر گردیده، آمده است: “داکتر رامیز الاکبروف، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و هم‌آهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان، ماموریت یک روزه خود را در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا پایان داده و از مناطق آسیب‌دیده، بازدید کرده است.”

در این سروی، نمایندگانی از کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR)، سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، سازمان جهانی غذا (WFP)، سازمان صحی جهان (WHO)، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (UNECIF)، بخش زنان سازمان ملل (UN WOMEN)، سازمان غذا و خوراک جهان(FAO)  و دفتر هم‌آهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل(OCHA) ، برای تهیه طرح جامع اضطراری، ساحات زلزله‌زده را از نزدیک بررسی و پلان واکنش اضطراری خود را مشخص کرده‌اند.

الاکبروف، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در این خبرنامه گفته است: “علاوه بر کمک‌های غذایی و سرپناه اضطراری و تعمیر، فعالیت‌هایی مانند بازسازی لوله‌های آب آسیب‌دیده، پیش‌گیری و فعالیت‌های آماده‌سازی وبا، بازسازی خطوط ارتباطی، دسترسی به جاده‌ها و معیشت اولیه، کاملاً حیاتی هستند”. وی هشدار داده است که اگر چنین حمایت‌هایی از زلزله‌زدگان صورت نگیرد؛ زنان، مردان و کودکان مجبور به تحمل دشواری‌های غیرقابل تصوری هستند.

خبرنامه می‌افزاید که عمق فاجعه زلزله روز چهارشنبه اول سرطان، زیاد است و نهادهای متذکره میزان دقیق تلفات و خسارات را تخمین نتوانسته‌اند: “یافته‌های اولیه از نیازسنجی‌ها نشان می‌دهد که تنها در ولسوالی گیان، حداقل ۲۳۵ تن به شمول 134 کودک در زلزله روز چهارشنبه کشته شده‌اند و تقریبا ۶۰۰ تن زخمی شده‌اند که بیش از ۲۰۰ تن از زخمیان را کودکان تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، بیش از 1000 خانه ویران شده و دو مکتب نیز آسیب دیده‌اند.”

اوچا افزوده است که در تمام مناطق زلزله‌زده، تصاویر ماهواره‌ای خسارت حداقل دو هزار خانه را نشان می‌دهد که بیش از پنج کیلومتر از یک جاده در مناطق سخت آسیب‌دیده ولسوالی‌های گیان و برمل در ولایت پکتیکا و ولسوالی سپیری در ولایت خوست فاصله دارند.

خبرنامه می‌افزاید که بر اساس تخمین‌ها، به ده‌ها هزار خانه که هنوز پابرجا هستند، آسیب‌های زیادی وارد گردیده و خطر فروریختن آن‌ها وجود دارد.

زلزله چهارشنبه هفته گذشته، در زمانی رخ می‌دهد که افزایش محدودیت‌ها برای زنان و دختران در چند ماه گذشته نیازهای آن‌ها را افزایش داده و تلاش‌های واکنشی برای کمک به آن‌ها را پیچیده کرده است.

خبرنامه می‌افزاید: “زنان و دختران به طور متفاوت تحت تاثیر بحران هستند. هنگامی که حقوق آن‌ها برای جابه‌جایی و کار مانند افغانستان محدود می‌شود، به طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، به ویژه در دسترسی به غذا، مراقبت‌های بهداشتی و سرپناه امن.”

منبع در ادامه می‌افزاید، همان طور که نهادهای مرتبط به سازمان ملل جهت رسیدگی به نیازهای جمعیت آسیب‌دیده از زلزله روبه‌جلو پیش‌ می‌روند، زنان کارکنان بشردوستانه و جامعه مدنی به رهبری زنان باید در مرکز پاسخ به بحران باشند. این تنها راه برای اطمینان از شناسایی موثر نیازها و حقوق زنان و دختران در معرض خطر و بحران‌زده است.

اوچا می‌افزاید: “در واکنش به زلزله، سازمان ملل و شرکای بشردوستانه درخواست سه ماهه اضطراری چند بخشی را در چارچوب طرح واکنش بشردوستانه 2022 برای افزایش و تسریع در ارائه کمک های بشردوستانه به تقریباً 362 هزار تن از مردم آسیب دیده در پکتیکا و خوست ارائه کرده‌اند.”

این در حالی است که تاکنون اکثر نهادهای بین‌المللی و تعداد زیادی از کشورها برای ارسال کمک‌ به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کرده و مقدار قابل ملاحظه‌ای از کمک‌ها هم تاکنون به زلزله‌زدگان ارسال گردیده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x