صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پولیتیکو: زلمی خلیل‌‎زاد به مسکو رفته است

نشریه پولیتیکو از دیدار غیررسمی زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا برای افغانستان با آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن پرده برداشت. پولیتیکو می‌گوید که خلیل‌زاد عازم مسکو شده تا درباره مسایل سیاسی و اقتصادی با مقامات روسیه گفتگو نماید.

نشریه پولیتیکو از دیدار غیررسمی زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا برای افغانستان با آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن پرده برداشت. پولیتیکو می‌گوید که خلیل‌زاد عازم مسکو شده تا درباره مسایل سیاسی و اقتصادی با مقامات روسیه گفتگو نماید.

پیک‌آفتاب: نشریه پولیتیکو (Politico) با نشر گزارشی گفته است زلمی خلیل‌زاد، فرستاده پیشین امریکا برای افغانستان جهت گفتگو درباره مسایل سیاسی و اقتصادی به مسکو سفر کرده است. پولیتیکو گزارش می‌دهد که در این سفر خلیل‌زاد را دیمیتری سیمز، رئیس و مدیرعامل مرکز منافع ملی امریکا هم‌راهی می‌کند.

گزارش توضیح می‌دهد که خلیل‌زاد روز پنج‌شنبه 23 جون، ابتدا آنتونوف را در کافه میلانو (Cafe Milano) در منطقه جورج تاون واشنگتن مهمان کرد. در جریان این مهمانی، خبرنگار پولیتیکو که نزدیک میز آن‌ها نشسته بود، گفتگوی آن‌ها را یادداشت و تبدیل به گزارش کرده است.

پولیتیکو می‌افزاید که سفیر روسیه و نماینده پیشین امریکا در افغانستان در این دیدار از روابط واشنگتن و مسکو تا جنگ اوکراین و ایده‌ای برای ساختن یک تلویزیون خصوصی در مسکو و تجارت شخصی گفتگو کرده‌اند.

پولیتیکو یک سازمان روزنامه‌نگاری سیاسی مستقر در ویرجینیا است که مسایل و ایده‌های عمده سیاسی در ایالات متحده امریکا و جهان را پوشش می‌دهد که محتوای آن از طریق، تلویزیون، انترنت، روزنامه و رادیو توزیع و نشر می‌شود.

در همین حال؛ دنیل لیپمن، خبرنگار پولیتیکو روایت کرده که سفیر روسیه در این دیدار غیررسمی، گلایه کرده است که واشنگتن هیچ احترامی به مسکو نمی‌گذارد. او در صحبت با خلیل‌زاد تاکید کرده که روسیه نیازمند احترام است و می‌خواهد امریکا به او و خواسته‌هایش احترام بگذارد؛ در غیر آن، روابط بین مسکو و واشنگتن خصمانه پیش خواهد رفت.

گزارش به نقل از سفیر روسیه تصریح می‌کند، از این‌که فضای گفتگو و ارتباط بین امریکا و روسیه به صفر گراییده و در بعضی نقاط به تنش انجامیده، ابراز تاسف کرده است.

سفیر روسیه، فضای حاکم بین واشنگتن و مسکو را به طور “نامطلوبی” با بحران موشکی کوبا که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی را درگیر ساخته بود، مقایسه کرده است.

خبرنگار پولیتیکو روایت کرده که زلمی خلیل‌زاد از آناتولی آنتونوف پرسیده است که “چه چیزی می‌تواند رابطه امریکا و روسیه را عادی سازد؟”

سفیر روسیه در پاسخ به این سوال گفته است که نمی‌تواند به سوال خلیل‌زاد پاسخ روشن بدهد، اما اذعان می‌کند که روسیه به “ضمانت‌های امنیتی” در اوکراین نیاز دارد.

بعد از صرف نان چاشت، سفیر روسیه به خلیل‌زاد گفته است که “من می‌خواهم از تماس‌ها و ارتباطات شما در این دولت استفاده کنم.”

خلیل‌زاد در ادامه اما درباره نیاز به “راه دوم” در ارتباطات بین امریکا و روسیه صحبت کرده است. خلیل‌زاد تاکید کرده که امریکا و روسیه به “توافق” نیاز دارند که راه آن دیپلماسی و گفتگو است. سفیر روسیه نیز خاطرنشان کرده که با نظر او موافق است.

پولیتیکو تحلیل کرده که آناتولی آنتونوف در مورد رئیس ‌جمهور اوکراین احساس گیجی کرده و گفته است که دیدگاه زلنسکی برای آینده اوکراین را درک نمی‌تواند، زیرا او تابع دیدگاه‌های مقامات اروپایی است.

از سوی دیگر، دیمیتری سیمز در ادامه صحبت‌ها گفته که او یک ایده تجاری دارد و می‌خواهد آن‌را توضیح دهد. سیمز گفته که ایده تجاری او، راه‌اندازی یک کانال تلویزیونی جدید در مسکو است.

خلیل‌زاد به این ایده واکنش نشان داده و گفته که این ایده می‌تواند “بسیار پُر سود” باشد.

در همین حال، آنتونوف با لحن شوخی‌آمیز گفته است که درخواست من برای شریک بودن در این تجارت را فراموش نکنند.

پولیتیکو در ادامه می‌نویسد که این رسانه نظر سفارت روسیه در واشنگتن در مورد دیدار سفیر این کشور با زلمی خلیل‌زاد را پرسیده است، اما این سفارت‌خانه به این درخواست پاسخی ارایه نکرده است. نشریه گفته که زلمی خلیل‌زاد نیز از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

دیمیتری سیمز اما این دیدار را تایید کرده و گفته جزئیاتی که در گزارش آمده است دقیق نیست، چرا که به گفته او “خبرنگار آن‌قدر نزدیک ننشسته بود که بتواند جزئیات مکالمات را به خوبی بشنود و آن‌را به صورت عینی گزارش دهد.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x