صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: شمار کودکان محروم از مکتب در سطح جهان به 222 میلیون تن رسید

سازمان ملل روز گذشته 21 جون، گفت شمار کودکانی که در کشورهای جنگ‌زده به شمول افغانستان، از رفتن به مکتب محروم شده یا درس‌های‌شان مختل گردیده است، سیر صعودی داشته و این امر در شش سال گذشته تقریباً سه برابر شده است.

سازمان ملل روز گذشته 21 جون، گفت شمار کودکانی که در کشورهای جنگ‌زده به شمول افغانستان، از رفتن به مکتب محروم شده یا درس‌های‌شان مختل گردیده است، سیر صعودی داشته و این امر در شش سال گذشته تقریباً سه برابر شده است.

پیک‌آفتاب: سازمان ملل گفته که شمار این کودکان هم‌اکنون در سراسر جهان به 222 میلیون تن می‌رسد. سازمان ملل با نشر یک گزارش تازه تحت عنوان “برنامه آموزش نمی‌تواند منتظر بماند” گفته که در مقایسه با سال 2016 میلادی، به گونه تخمینی بیش از 75 میلیون کودک این مشکل را تجربه کرده‌اند.

در همین حال؛ یاسمین شریف، رئیس این اداره سازمان ملل به خبرنگاران این رقم را “تکان دهنده و ننگین” عنوان کرده، تاکید نمود که “آرزوی 222 میلیون کودک به دلیل عدم دسترسی به آموزش مستمر از هم می‌پاشد.”

شریف به گونه ویژه در مورد افغانستان اظهار نگرانی کرد؛ جایی‌که دختران مکتب‌های متوسطه و لیسه توسط طالبان از فراگیری آموزش محروم گشته‌اند.

او افزود زمان آن است که جهان در این مورد صدا بلند کند زیرا “ما نمی‌توانیم بگذاریم که دختران افغانستان به مکتب‌های متوسطه و لیسه برنگردند.”

از سوی دیگر؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در توییتی گفته است: “222 میلیون کودک به دلیل درگیری‌ها، آوارگی و بلایای اقلیمی آموزش خود را به طرز بی‌رحمانه‌ای از دست می‌دهند. آموزش باید در دسترس هر کودک و در همه جا باشد.”

طالبان که ادعا دارد در حال حاضر شرایط برای مکتب‌های دخترانه مساعد نیست، در حاکمیت قبلی خود از سال 1996 تا 2001، زنان را به طور گسترده از حق کار و تحصیل محروم کرده بودند.

بر اساس گزارش این اداره سازمان ملل، در حدود 78.2 میلیون کودک در سراسر جهان به گونه کلی از رفتن به مکتب محروم شده‌اند که 54 درصد آن دختران و 17 درصد دیگر آن کودکان دارای معلولیت‌اند.

در این گزارش آمده که در حدود 120 میلیون کودک دیگر در ساحات بحران‌زده زیست دارند که در چنین شرایط نمی‌توانند به اندازه کافی بیاموزند.

این گزارش یافته است که 84 درصد کودکانی که به گونه کامل از رفتن به مکتب محروم‌اند، در ساحاتی زندگی می‌کنند که با بحران متداوم دست و گریبان‌اند، مانند افغانستان، جمهوری دموکراتیک کانگو، اتیوپی و یمن.

براساس این گزارش، تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین نیز میلیون‌ها کودک را از رفتن به مکتب محروم کرده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x