صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

روسیه به جای عربستان، بزرگ‌ترین صادر کننده نفت به چین شد

صادرات نفت روسیه به چین در ماه می نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 55 درصد افزایش پیدا کرده و عربستان سعودی را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده، کنار زد.

صادرات نفت روسیه به چین در ماه می نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 55 درصد افزایش پیدا کرده و عربستان سعودی را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده، کنار زد.

پیک‌آفتاب: اداره کل گمرک چین اعلام کرد که واردات نفت از روسیه شامل واردات از طریق خط لوله سیبری‌شرقی اقیانوس آرام و واردات دریابُرد از بنادر اروپایی و خاور دور روسیه، مجموعاً به حدود 8.42 میلیون تُن رسید. این رقم معادل 1.98 میلیون بشکه نفت در روز بود و حدود 25 درصد در مقایسه با 1.59 میلیون بشکه در روز در ماه اپریل، افزایش داشته است.

شرکت‌های دولتی چین از جمله غول نفتی “سینوپک” و “ژنهوآ اویل”، تحت تاثیر تخفیف‌های چشم‌گیری که مسکو پس از تحریم خودخواسته مشتریان غربی در واکنش به جنگ در اوکراین عرضه کرد، خرید نفت روسیه را افزایش داده‌اند.

عربستان سعودی دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین شناخته می‌شود و حجم صادرات‌اش در ماه می، 9 درصد بر مبنای سالانه رشد کرد و به 7.82 میلیون تُن معادل 1.84 میلیون بشکه در روز رسید که کم‌تر از 2.17 میلیون بشکه در روز در ماه اپریل بود.

این در حالی است که روسیه پس از 19 ماه، به جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بازگشت.

از سوی دیگر، آمار گمرکی چین هم‌چنین نشان داد که این کشور 260 هزار تُن نفت ایران را ماه گذشته وارد کرده است. این سومین آمار واردات نفت ایران است که چین از ماه دسمبر منتشر می‌کند. با وجود تحریم‌های امریکا علیه ایران، چین به خرید نفت ایران ادامه داده است که معادل هفت درصد از کل واردات نفت به چین را تشکیل می‌دهد.

مجموع واردات نفت به چین در ماه می، حدود 12 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و به 10.8 میلیون بشکه در روز رسید.

خبرها حاکی از آن است که واردات نفت چین از ونزوئلا به صفر رسیده است. شرکت‌های نفتی دولتی از اواخر سال 2019 به دلیل واهمه از نقض تحریم‌های ثانویه امریکا، از خرید نفت این کشور امریکای‌جنوبی خودداری کرده‌اند.

واردات نفت از مالزیا که در دو سال گذشته نقطه انتقال نفت از ایران و ونزوئلا بوده است، به 2.2 میلیون تُن بالغ شد که تغییری در مقایسه با ماه اپریل نداشت، اما بیش از دو برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان داد.

در همین حال، رویترز با نشر گزارشی می‌گوید که واردات نفت از برازیل که با رقابت ارزان‌تر نفت ایران و روسیه روبه‌رو شده، 19 درصد در مقایسه با ماه می سال 2021، کاهش یافت و به 2.2 میلیون تُن رسید.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x