صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افزایش بهای نفت و رجوع به عربستان، بایدن را به زانو درآورده است

نشریه امریکایی نیوزویک، با اشاره به قصد سفر رئیس ‌جمهور این کشور به عربستان سعودی نوشته است که ریاض توانسته جو بایدن را به زانو درآورد.

نشریه امریکایی نیوزویک، با اشاره به قصد سفر رئیس ‌جمهور این کشور به عربستان سعودی نوشته است که ریاض توانسته جو بایدن را به زانو درآورد.

پیک‌آفتاب: نشریه نیوزویک در تحلیلی از جو بایدن، رئیس‌ جمهور امریکا جهت سفر به عربستان و دیدار با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی‌ها به شدت انتقاد کرده است.

نیوزویک در آغاز این تحلیل نوشته است: “به نظر می‌رسد جو بایدن بعد از وعده‌های نویدبخش خود برای رفتار با عربستان سعودی همانند همه روسای جمهور ماقبل خود به دلیل حرص امریکا برای به دست آوردن نفت ارزان از سعودی به زانو درآمده است.”

از سوی دیگر؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا روز سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که جو بایدن اواسط ماه جولای برای دیدار با سران عربستان سعودی به این کشور سفر خواهد کرد.

نیوزویک توضیح می‌دهد با آن‌که دستور کار بایدن شلوغ است، اما تنها یک دلیل برای این سفر وجود دارد و آن هم تلاش امریکا برای متقاعد کردن ریاض به افزایش تولید نفت است تا امریکا بتواند از این طریق قیمت بی‌سابقه سوخت در این کشور را کاهش دهد.

نیوزویک نوشته است: “این اشتباه وحشت‌ناکی است، آن هم زمانی که می‌توان با اجابت شرایط ایران برای یک توافق هسته‌ای جدید، مقادیر مشابه اگر نگوییم، مقادیر بیش‌تری از نفت را آزادسازی کرد.”

در ادامه این تحلیل آمده است: “تعامل عمیق‌تر با سعودی‌ها و امتناع از پرداختن به دلایل زیربنایی وابستگی امریکا به نفت، تنها موجب خواهد شد هزینه‌های پیگیری سیاست‌های معقولانه‌تر بیش‌تر شود.”

نیوزویک تصریح کرده است: “هزینه‌های ترمیم روابط با سعودی‌ها بالا خواهد بود. عربستان سعودی یکی از مستبدترین کشورهای دنیا است که صادرات ایدئولوژی سَلفی‌اش، اصلی‌ترین عامل پیش برنده رادیکالیزم خشونت‌آمیز در منطقه و فراسوی آن است.”

نیوزویک می‌گوید که دیدار با بن‌سلمان از آن جهت حائز اهمیت است که جو بایدن بعد از ترور “جمال خاشقچی”، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، توسط عربستان؛ با گرفتن ژست‌های حقوق بشری انتقادهای تندی را علیه ریاض مطرح کرده بود و سعی داشت طوری وانمود نماید که امریکا به عنوان پولیس حقوق بشر دنیا حاضر نیست برای پیش‌برد تجارت و منافع اقتصادی، رفتارهای ناقض حقوق بشری دیگر کشورها و حتی متحدانش را نادیده بگیرد.

از سوی دیگر، دولت بایدن در ماه فبروری 2021 در گزارشی اطلاعاتی تایید کرد که قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست در سال 2018، در کنسولگری عربستان در ترکیه با تایید ولیعهد انجام شده است. با این وجود، واشنگتن از تحریم بن‌سلمان طبق قانون پاسخگویی حقوق بشری جهانی ماگنیتسکی، امریکا به دلیل دخالت مستقیم او در نقض فاحش حقوق بشر خودداری کرد و در نهایت هیچ پاسخگویی معناداری برای این ترور که دنیا را تکان داد، دیده نشد.

پیش‌ از قطعی شدن این سفر، CNN به نقل از چند مقام امریکایی بلندپایه گزارش داده بود که واشنگتن آماده بازسازی روابط خود با عربستان سعودی و عبور از پرونده جمال خاشقچی است.

صحبت درباره آشتی‌جویی بایدن با سعودی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که قیمت سوخت هنوز در امریکا رو به افزایش است و بایدن برای مهار مشکل، روی کمک عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام حساب باز کرده است.

از سوی دیگر؛ برت مک‌گورک، هم‌آهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی امریکا و آموس هاچستاین، مشاور ارشد وزرات خارجه این کشور در امنیت انرژی، دو چهره‌ای هستند که در ماه‌های گذشته، تلاش‌های پشت‌پرده‌ای را برای ترمیم روابط عربستان سعودی و امریکا انجام داده‌اند.

بایدن در دوران ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ، از او به دلیل داشتن رابطه با دیکتاتورهایی نظیر محمد بن‌سلمان انتقاد کرده بود.

مقام‌های امریکایی مدعی شده‌اند، بایدن به دلیل نقشی که بن‌سلمان در قتل خاشقچی داشته، مایل به دیدار با او نبود. تنها سه ماه بعد از روی کار آمدن بایدن، دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا در گزارشی فاش کردند که محمد بن‌سلمان، مسئول قتل خاشقچی بوده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x