صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گفتگوی ویژه؛ رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان: پروسه بازگشت شخصیت‌های سیاسی می‌تواند بسیار خطرناک باشد

این پروسه از آن‌جا که راه‌کارهای روشنی ندارد و معیارهای دقیق هم برایش تعریف نگردیده، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. هم می‌تواند برای به دام انداختن شخصیت‌ها باشد و هم می‌تواند به تقویت آنانی بیانجامد که قبلاً به ستون پنجم در داخل نظام شهرت داشتند.

ایجاد کمیسیون تماس و دعوت از شخصیت‌های سیاسی حکومت گذشته که در پی تسلط طالبان، افغانستان را ترک کرده‌اند، محور اساسی این گفتگو می‌باشد که در آن عزیزالرحمن رفیعی، رئیس پیشین اجرائیوی مجتمع جامعه مدنی افغانستان، ابعاد آن‌را واکاوی کرده است. به نظر رفیعی، این پروسه از آن‌جا که راه‌کارهای روشنی ندارد و معیارهای دقیق هم برایش تعریف نگردیده، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. هم می‌تواند برای به دام انداختن شخصیت‌ها باشد و هم می‌تواند به تقویت آنانی بیانجامد که قبلاً به ستون پنجم در داخل نظام شهرت داشتند.

 

پیک‌آفتاب: هدف نهایی طالبان از روی دست گرفتن پروسه بازگشت شخصیت‌های افغانستانی چیست؟

 

عزیز رفیعی: انصافاً طالبان تاکنون در این زمینه هیچ‌ برنامه مشخصی را اعلان نکرده‌اند. معلوم نیست افرادی که دوباره به افغانستان بر می‌گردند، داری چه مسئولیت‌ها، چه امتیازات و چه مکلفیت‌ها خواهند بود؛ کدام کتگوری‌ها را در بر می‌گیرد، سیاست‌مدارها هستند، یا گروه‌های قومی مشخص و یا هم افرادی هستند که در گذشته روابط پنهانی با طالبان داشتند. در کل می‌توان گفت که تا حالا استراتیژی روشنی در زمینه وجود ندارد.

 

پیک‌آفتاب: بازگشت شخصیت‌هایی مانند فاروق وردک و امان‌الله غالب، چه تاثیری بر بهبود زندگی مردم خواهد داشت؟

 

عزیز رفیعی: من فکر می‌کنم برگشت سیاست‌مدارهای سابقه یا افراد بلند پایه حکومت گذشته، جز پشیمانی برای خودشان، ایجاد فضای کاذب برای طالبان و به دست آوردن مصئونیت فردی، دست‌آورد دیگری نخواهند داشت. بیش‌تر کسانی‌که می‌فهمند آسیب‌پذیر هستند و دوسیه‌های گذشته‌شان دردسرساز باشد، آن‌ها دوباره به آغوش طالبان باز می‌گردند.

 

پیک‌آفتاب: دیدگاه شما در مورد کلیت این پروسه چیست؟

 

عزیز رفیعی: این پروسه از آن‌جا که راه‌کارهای روشنی ندارد و معیارهای دقیق هم برایش تعریف نگردیده، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. هم می‌تواند برای به دام انداختن شخصیت‌ها باشد و هم می‌تواند به تقویت آنانی بیانجامد که قبلاً به ستون پنجم در داخل نظام شهرت داشتند.

 

پیک‌آفتاب: آیا طالبان کسانی را که به افغانستان بر می‌گردند، در مناسبات قدرت و سیاست شریک خواهند کرد؟

 

عزیز رفیعی: باز هم می‌خواهم یادآوری کنم که طالبان هیچ گونه استراتیژی برای چگونگی افراد دوباره برگشت کننده به افغانستان تعیین نکرده است. هیچ‌ ضمانتی وجود ندارد (افرادی از طریق این پروسه به کشور بر می‌گردند) مانند یک شهروند عادی و مساوی‌الحقوق با طالبان، در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی سهیم شوند.

 

پیک‌آفتاب: پیآمدها و نتایج عملی کار کمیسیون تماس طالبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

عزیز رفیعی: به نظر من پی‌آمدها و نتیجه کار کمیسیون تماس، ایجاد یک فضای مثبت به نفع طالبان خواهد بود. به جز این، هیچ نوع پیش‌رفت برای آینده این مسئله وجود ندارد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x