صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کشورهای اقیانوسیه درباره روابط شان با چین تصمیم‌گیری می‌کنند

وزیر دفاع نیوزلند در حاشیه نشست «شانگری لا دیالوگ» گفت که کشورهای منطقه اقیانوسیه آزادند تا خودشان درباره هم‌کاری با چین تصمیم بگیرند.

وزیر دفاع نیوزلند در حاشیه نشست «شانگری لا دیالوگ» گفت که کشورهای منطقه اقیانوسیه آزادند تا خودشان درباره هم‌کاری با چین تصمیم بگیرند.

پیک‌آفتاب: رویترز با نشر گزارشی به نقل از پینی هناره، وزیر دفاع نیوزلند می‌نگارد که کشورهای اقیانوسیه درباره تعامل‌شان با چین، تصمیم می‌گیرند.

وزیر دفاع نیوزلند در نشست شانگری لا گفته است که چین به دنبال روابط نزدیک‌تر نظامی با کشورهای مهم و استراتیژیک منطقه اقیانوسیه است. او گفته که کشورهای اقیانوسیه آزادند تا در این خصوص تصمیم بگیرند و نباید دیدگاه‌های ثانوی بر آن‌ها تحمیل شود.

این در حالی است که امضای توافق‌نامه امنیتی با چین و جزایر سلیمان که چندی پیش اتفاق افتاد، هشداری برای امریکا، نیوزلند و استرالیا بود که از افزایش حضور نظامی بیجینگ در این منطقه نگرانند.

همان زمان چین اعلام کرد به دنبال ساخت پایگاه نظامی در جزایر سلیمان نیست و هدفش تقویت هم‌کاری امنیتی با این کشور است.

از سوی دیگر، وزیر دفاع نیوزلند در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است: “نیوزلند به حق حاکمیت تمامی کشورهای اقیانوسیه اعتقاد دارد و هیچ کشوری حق ندارد برای نتیجه‌ای خاص از زور استفاده کند.”

او در حاشیه نشست شانگری لا افزود: “وظیفه ما این است که از آن‌ها حمایت کنیم تا  مطمئن شویم تصمیم خوبی برای خودشان گرفته‌اند. ما به سیاست‌های خود ادامه می‌دهیم و پدرسالانه رفتار نخواهیم کرد.”

هناره هم‌چنین از دیدار با وزیر دفاع چین در این نشست خبر داد و گفت وی فنگ هه بر اهمیت استقلال کشورهای اقیانوسیه تاکید کرده و گفته است: “پیام من به آن‌ها شفاف است، ما از استقلال و حق حاکمیت کشورها پشتیبانی می‌کنیم.”

از سوی دیگر فیجی و جزایر سلیمان نیز نمایندگانی را برای شرکت در نشست شانگری لا به سنگاپور فرستاده‌اند.

امریکا و متحدانش از ارتباط نزدیک چین و کشورهای اقیانوسیه نگرانند و معتقدند اتفاقی که در دریای چین جنوبی طی سال‌های گذشته افتاد و حضور نظامی چین باید به عنوان آیینه‌ای برای استراتیژی جدید چین در برابر کشورهای اقیانوسیه مورد توجه قرار گیرد.

از سوی دیگر؛ جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا و جاسیندا آردرن در دیدار ماه گذشته خود گفتند هرگونه حضور نظامی چین در منطقه اقیانوسیه تهدیدی برای امنیت این منطقه است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر یک کارشناس مسایل اقیانوسیه تاکید کرده بود که امریکا در تلاش برای به سیطره در آوردن مناطقی است که از جانب چین در آن‌جا احساس خطر می‌کند. ساندر نات باتارای، رئیس مرکز مطالعات چین در نپال تاکید کرده بود که چارچوب اقتصادی پیشنهادی امریکا موسوم به هم‌کاری‌های هند و اقیانوس آرام، راهبردی برای گسترش استیلای واشنگتن در این منطقه است.

تلاش امریکا برای تسلط کامل بر منطقه هند و اقیانوس آرام

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x