صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پیروزی طرفداران مکرون در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه

نتایج دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه از رقابت شانه‌به‌شانه طرف‌داران مکرون و ائتلاف گروه‌های چپ به رهبری ژان ‌لوک ‌ملانشون حکایت دارد. طبق آرای به دست آمده، ائتلاف طرف‌داران رئیس جمهور فرانسه موفق شده‌اند تنها با 21442 هزار رای بیش‌تر نسبت به ائتلاف چپ‌ها در صدر قرار بگیرند.

نتایج دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه از رقابت شانه‌به‌شانه طرف‌داران مکرون و ائتلاف گروه‌های چپ به رهبری ژان ‌لوک ‌ملانشون حکایت دارد. طبق آرای به دست آمده، ائتلاف طرف‌داران رئیس جمهور فرانسه موفق شده‌اند تنها با 21442 هزار رای بیش‌تر نسبت به ائتلاف چپ‌ها در صدر قرار بگیرند.

پیک‌آفتاب: از انتخابات پارلمانی فرانسه روز یک‌شنبه 12 جون، استقبال گرمی صورت نگرفت و طبق نظرسنجی‌ها، 52.49 درصد از فرانسوی‌ها ترجیح‌ دادند در این انتخابات سهم نگیرند که در نوع خود یک رکورد محسوب‌ می‌شود. در انتخابات 5 سال پیش، غایبان به 51.30 درصد رسیده بود.

نتایج ابتدایی دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد که امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهور فرانسه از شانس تصاحب اکثریت پارلمان برخوردار شده است. بر اساس آماری که وزارت داخله فرانسه شام‌گاه یک‌شنبه 12 جون، منتشر کرد، نیروهای میانه‌رو متحد مکرون، 25.75 درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

از نکات دیگر قابل‌توجه این انتخابات می‌توان به حذف اریک زمور، چهره راست افراطی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و همین طور ژان میشل بلانکر و امانوئل وارگون، وزرای آموزش و مسکن در کابینه قبلی مکرون در حوزه‌های انتخابیه خود در همان دور اول اشاره کرد.

قرار است دور دوم این انتخابات روز یک‌شنبه آینده 19 جون، برگزار شود و در اکثر حوزه‌ها رقابت و دوئل واقعی بین نامزد ائتلاف ماکرون و ائتلاف چپ‌ها خواهد بود. امانوئل ماکرون برای کسب اکثریت خود در پارلمان و پیش بردن سیاست‌های خود به 289 کرسی نیاز دارد. طبق نظرسنجی موسسات مختلف، انتظار می‌رود که او بتواند بین 255 تا 295 نماینده طرف‌دار خود را برای 5 سال آینده راهی پارلمان کند.

این در حالی است که ائتلاف چپ، نوپس (Nupes) به رهبری ملانشون که در دور اول حائز 25.66 درصد آرا شده‌اند، در نهایت بین 150 تا 210 کرسی را از آن خود خواهند کرد.

از جانب دیگر؛ الیزابت بُرن، نخست وزیر فرانسه که در دور اول این انتخابات در حوزه انتخابیه منطقه کالوادُس در شمال فرانسه با فاصله راهی مرحله دوم شده، در واکنش به نتایج دور اول با تصریح بر “خطراتی که به قدرت رسیدن چپ رادیکال می‌تواند برای فرانسه داشته باشد” گفت:‌ “ما تنها قدرت سیاسی هستیم که امکان کسب اکثریت قاطع و شفاف در پارلمان را داریم.”

او تصریح کرد: “ما نمی‌توانیم خطر بی‌ثباتی را بپذیریم. اولین وظیفه مشترک ما این است که مردم را تشویق کنیم پای صندوق‌های رای بیایند و در انتخابات سهم بگیرند.”

این در حالی است که کلمان بُن و املی دُ مُن‌شلن، 2 تن از وزرای فعلی فرانسه به‌ زحمت به دور دوم راه یافته‌اند و هفته آینده رقابت بسیار دشواری را مقابل نامزد ائتلاف چپ خواهند داشت.

از سوی دیگر، ائتلاف حزب “جمهوری به پیش” به رهبری امانوئل مکرون با حزب جنبش دموکراتیک به رهبری فرانسوا بایرو در انتخابات سال 2017 موفق شده بودند 350 کرسی پارلمانی را از آن خود کنند.

در همین حال، ژان لوک ملانشون از نتایج دور اول به عنوان یک پیروزی یاد کرده است. باید دید یک‌شنبه آینده دوئل بین این دو گروه سیاسی در نهایت چه نتیجه‌ای را رقم خواهد زد و آیا مکرون خواهد توانست اکثریت پارلمانی خود را حفظ کند یا خیر؟

گفتنی است که حزب راست افراطی اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن و نیز جمهوری ‌خواهان به ترتیب سوم و چهارم شدند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x