صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا و آلمان: طالبان حقوق بشر، حق کار و تحصیل زنان را تامین کنند

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و وزیر خارجه آلمان یک بار دیگر روی رعایت موازین حقوق بشری تاکید کردند و از طالبان خواستند تا در مبارزه با تروریزم جدی عمل کنند.

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و وزیر خارجه آلمان یک بار دیگر روی رعایت موازین حقوق بشری تاکید کردند و از طالبان خواستند تا در مبارزه با تروریزم جدی عمل کنند.

پیک‌آفتاب: توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان روز گذشته 7 جون، پس از دیدار با مقام‌های امارت متحده عربی در رشته توییتی نوشت که امریکا و امارات متحده عربی موضع مشترکی دارند و هر دو کشور از طالبان می‌خواهند که به وعده‌های خود در مورد مبارزه با تروریزم، تامین حقوق بشر و ثبات اقتصادی در افغانستان عمل می‌کنند.

او گفته است که با احمد بن علی صایغ، وزیر دولت در امور خارجی و سالم الزابی، مشاور وزارت خارجه امارات متحده عربی دیدار کرده و در مورد افغانستان گفتگوی مفصل و سازنده داشته است.

از سوی دیگر، خواست‌ عمده جامعه جهانی از طالبان این است که زمینه‌های تحصیل، کار و مشارکت در جامعه را برای زنان و دختران فراهم کرده و به حقوق اساسی همه مردم افغانستان از جمله اقلیت‌ها احترام بگذارند. جامعه جهانی از طالبان می‌خواهند که حکومت همه‌شمول ایجاد کرده و از حملات احتمالی بر کشورهای دیگر از قلمرو افغانستان، جلوگیری نمایند. در واقع، این خواسته‌های است که جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان شرط گذاشته‌اند.

از سوی دیگر؛ آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان روز گذشته 7 جون، یک بار دیگر از طالبان خواست تا به حقوق بشر احترام قایل شوند. وزیر خارجه آلمان، با اشاره به سیاست‌های طالبان گفت: “تا زمانی‌که آن‌ها مسیر فعلی را ادامه دهند، جایی برای عادی‌سازی و حتی امکان حداقلی برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حاکمان قانونی کشور وجود ندارد”.

در همین حال، رویترز می‌نگارد که بائربوک در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفت: “وقتی در آن سوی مرز (افغانستان) نگاه می‌کنیم، وضعیت وخیم است”.

او روز گذشته پس از دیدار با بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی خود در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفت که جامعه جهانی باید یک‌صدا مشترکاً طالبان را بفهماند که آن‌ها در مسیر اشتباه در حرکت‌اند.

وی افزود که در رژیم طالبان، دختران از حق تحصیل محروم شده‌اند، زنان تقریباً از اشتراک در زندگی عادی رانده شده و صدای مخالفان به گونه ظالمانه سرکوب می‌شوند.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که هر موردی به غیر از کمک‌های بشردوستانه به شهروندان افغانستان، باید مشروط به موضوع حقوق اساسی مردم افغانستان از سوی طالبان باشد.

طالبان تا هنوز در مورد این اظهارات ابراز نظر نکرده اما پیش از این گفته بودند که حقوق همه مردم افغانستان را بر اساس قوانین شرعی تامین می‌کنند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وزارت خارجه امریکا گزارش سالانه خود را در مورد آزادی بین‌المللی مذاهب به کانگرس امریکا ارایه کرد که بر اساس آن، افغانستان، چین، روسیه، میانمار، هند، پاکستان و سایر کشور‌ها با نقض جدی آزادی مذهبی مواجه‌اند.

امریکا: افغانستان با نقض جدی آزادی مذهبی مواجه است

اگر روند سیاسی فراگیر شکل نگیرد، افغانستان به سوی بی‌ثباتی پیش می‌رود

‏طالبان: حقوق اقلیت‌های مذهبی در افغانستان محفوظ است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x